نقدنقاشی/ ماهیگیران در دریا

ماهیگیران در دریا – Fishermen at Sea

نقاش: ویلیام ترنر – William Turner

سبک: رمانتیسم

سال: ۱۷۹۶

کد خبر : 45953
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 آذر 1397 - 10:41

نقد نقاشی ماهیگیران در دریا

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”  ، ماهیگیران در دریا، اولین نقاشی بود که ترنر در آکادمی سلطنتی رونمایی کرد. این نقاشی به سبک کارهای نقاشانی همچون هوراس ورنت و جوزف رایت کار شده است. این نقاشان بیش تر به دنبال خلق موضوعاتی بودند که ماجرایشان در شب می گذشت. قدرت فراگیر طبیعت یکی از مضامین کلیدی آثار آن هاست. همان طور که در این نقاشی هم مشخص است، نیروی غالب نور مهتاب با نور ضعیف و شکننده فانوس تضاد دارد. به این ترتیب، برتری طبیعت بر بشر و سرنوشت ماهیگیران به خوبی برجسته می شود.

در این نقاشی سه بخش قابل توجه وجود دارد: پیش زمینه، پس زمینه، میان زمینه یا همان بخشی که بین این دو قرار دارد.

پیش زمینه:

اولین چیزی که در این نقاشی توجه مرا جلب می کند و اتفاقا دیدن آن ها غافلگیرم کرد، پرندگان است. پرندگانی که به نظر من مرغ دریایی هستند. در ابتدا به نظر می رسد هر سه تایشان در حال پروازند، ولی پرنده سمت راست کمی وضعیت نامتعارفی دارد. به نظر می رسد به آب برخورد کرده و دوباره می خواهد بلند شود. ولی اگر کمی بیش تر دقت کنید متوجه می شوید که این پرنده بر روی یک بشکه نشسته است. این امواج هستند که باعث ورود یک بشکه به این قسمت از نقاشی شده اند. امواج در تلاطم هستند. این امواج نه خیلی عظیم هستند و نه خیلی کوچک. به همین دلیل می توان حدس زد که یا طوفانی در شرف وقوع است یا طوفانی صورت گرفته و حال، آرام شده است. حال بهتر است به سراغ دو قایق ماهیگیری برویم. هر قایق شامل چهار نفر است که به سختی کنار هم قرار گرفته اند. نکته قابل توجه دیگر بادبان ها هستند. بادبان ها پایین آمده اند و به این ترتیب به واسطه آن ها، می توان به وضعیت آشفته آب پی برد. آن ها با این کار مانع فشار بیش تر به قایق شده اند.

پیش زمینه:

در پیش زمینه، اولین چیزی که جلب نظر می کند، ماه است. ماه کامل است، به این ترتیب جذر و مد شدید تر از همیشه به وقوع می پیوندد. اطراف ماه را ابرهای غلیظی احاطه کرده اند. رنگ آمیزی این ابرها حیرت انگیز است. به جرئت می توان گفت ترنر در طراحی این ابرها از پانزده طیف رنگی مختلف استفاده کرده است. رنگ آمیزی ابرها و آب به گونه ای است که انگار این دو مکمل هم هستند. چنان که انگار رنگ های آب بازتاب دهنده رنگ های ابر هستند. در افق، یک مه غلیظ تعیبه شده است، به این ترتیب نمی توانیم جزئیات زیادی را تشخیص دهیم. ولی با نگاهی دقیق تر می توان به نتایج جالبی رسید. با کمی دقت می توان تعداد خطوط تیره نامشخص شناسایی کرد که به نظر می آید، زادگاه این ماهیگیرها باشد.

میان زمینه:

کم پیش می آید در یک نقاشی به میان زمینه به شکل یک بخش مجزا نگاه کنم. ولی در این نقاشی می توان میان زمینه را این بخش از تابلو در نظر گرفت:

پایگاه خبر ججین

بررسی این بخش برای من از همه سخت تر بود. به نظر می آید چند صخره کنار هم قرار گرفته اند که در دراز مدت، همیشه شلاق های امواج را تحمل می کرده اند و به چیزی تبدیل شده اند که در این تابلو می بینیم. این تکه زمین به نوعی با خشکی که در دوردست دیده می شود در ارتباط است. این صخره ها در نظر اول شبیه چند کشتی به نظر می رسند، کشتی هایی که ماهیگیرها همراه با قایق های خود از آن ها جدا شده اند. ولی در واقع صخره هایی هستند که امواج آن ها را به این شکل درآورده است. ترنر با این صخره ها می خواسته میزان قدرت امواج را نشان دهد. عده ای معتقدند این صخره ها همان صخره های نیدلز هستند که در جزیره تاسمانی در استرالیا قرار دارند. البته منتقدان دیگری هم این نظریه را رد کرده اند.

رنگ ها:

فضای بین ماه و ماهیگیرها، جایی است که نقاش در رنگ آمیزی مورد توجه قرار داده است. نور پرقدرت مهتاب بر روی آب های اطراف قایق ها می تابد. طیف های به کار رفته در رنگ آمیزی قایق ها با رنگ های ابرها همخوانی دارد. به نظر می رسد بزرگ ترین الگوی رنگی که نقاش مد نظر داشته، الگوی رنگی مهتاب و امواجی است که به قایق برخورد می کند.

خطوط:

در تصاویر زیر سعی کرده ام الگوی خطی پنهان به کار رفته در این نقاشی را آشکار کنم. الگوهای به کار رفته عمدتا مثلثی هستند. به نظر من تمرکز اصلی مربوط به دو خط راستی است که یکدیگر را نصف می کنند.

پایگاه خبر ججین

پایگاه خبر ججین

پایگاه خبر ججین

پایگاه خبر ججین

نتیجه گیری:

به طور کلی، این نقاشی می خواهد جنگ بین ماهیگیرها و دریا را نشان دهد. ترنر یک نقاش رمانتیک بود و این ویژگی در این نقاشی به وضوح مشهود است. او به شکلی هنرمندانه از رنگ ها استفاده کرده است. به همین دلیل اگر رنگ را از نقاشی ماهیگیرها در دریا حذف کنیم، این اثر دیگر این وضوح و تاثیرگذاری فعلی را نخواهد داشت.

 

 

 

 

 


 

 

 

برچسب ها : ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.