شماره : 1872550
22 / 8 / 1404 - 6:37

مجلس نمایندگان آمریکا به پایان طولانی‌ترین تعطیلی دولت رأی داد

مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب طرحی که پیش‌تر در مجلس سنا نیز به تأیید رسیده بود، به طولانی‌ترین تعطیلی تاریخ دولت فدرال این کشور پایان داد.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، به گزارش رسانه‌های آمریکایی، مجلس نمایندگان روز پنج‌شنبه طرح تأمین مالی دولت را تصویب کرد تا به تعطیلی ۴۳ روزه نهادهای دولتی پایان دهد.

در رأی‌گیری این طرح، ۲۲۲ نماینده به آن رأی موافق و ۲۰۹ نفر رأی مخالف دادند. این اقدام دو روز پس از آن صورت گرفت که مجلس سنا نیز نسخه مشابهی از این طرح را تصویب کرده بود.

بر اساس روند قانونی، طرح مزبور برای امضای رسمی به دفتر رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، ارسال خواهد شد. با امضای ترامپ، این تعطیلی بی‌سابقه که بیش از شش هفته ادامه داشت، رسماً به پایان می‌رسد.

تعطیلی اخیر در پی اختلاف میان دولت ترامپ و کنگره بر سر بودجه و نحوه تأمین هزینه‌های برخی طرح‌های داخلی آغاز شده بود.

بر اساس این مصوبه، بودجه دولت تا ۳۰ ژانویه ۲۰۲۶ ادامه خواهد داشت و برنامه‌های ضروری مانند کمک‌های غذایی SNAP تا سپتامبر ۲۰۲۶ تمدید می‌شود.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1872550 توسط ججین و در روز پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴ ساعت 06:37:39
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1872543
21 / 8 / 1404 - 20:50

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا عصر چهارشنبه اعلام کرد چندین فرد و شرکت را که مدعی ارتباط آن‌ها با «صنعت هوایی ایران» است، در فهرست تحریم قرار داده است.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا عصر چهارشنبه اعلام کرد چندین فرد و شرکت را که مدعی ارتباط آن‌ها با «صنعت هوایی ایران» است، در فهرست تحریم قرار داده است.

این نهاد آمریکایی در بیانیه خود هدف از این اقدام را «به تعطیلی کشاندن شبکه موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایران» عنوان کرد و آن را بخشی از سیاست فشار حداکثری علیه تهران دانست.

ایران از شروع انقلاب اسلامی از ۱۳۵۷ تاکنون بارها با تحریم‌های شدید آمریکا مواجه شده، اما برابر آن‌ها مقاومت کرده است. آمریکا با ممنوعیت فروش سلاح، مسدودسازی دارایی‌ها و تحریم نفت تلاش کرد اقتصاد ایران را فلج کند، اما ایران با تکیه بر خودکفایی و تولید داخلی، مسیر مقابله را در پیش گرفت.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1872543 توسط ججین و در روز چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ ساعت 20:50:49
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1872551
21 / 8 / 1404 - 20:45

انگیزه عجیب مهندس جوان برای سرقت؛ چاق و زشت بودم و هیچکس زنم نمی‌شد

جوان‌ترین عضو باند، پسری تحصیلکرده است که به‌تازگی وارد دنیای سارقان شده است. او می‌گوید که انگیزه‌اش از سرقت‌ها رسیدن به چهره دلخواه و وزن ایده‌آلش بوده است.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، همشهری در صفحه حوادث نوشت: چندی قبل مردی با پلیس تماس گرفت و گفت که دزدان به خانه‌اش دستبرد زده‌اند. در این سرقت اموال باارزش او شامل طلا و دلارهایش به همراه چند تخته فرش نفیس، ۲گلدان عتیقه و یک سر گوزن به سرقت رفته بود.

با شکایت این مرد، تحقیقات پلیس زیرنظر بازپرس دادسرای ویژه سرقت آغاز شد.

دوربین‌های مداربسته اطراف محل سرقت‌ها نشان داد ۳مرد جوان سوار بر خودرویی که پلاکش را پوشانده بودند ‌ مقابل خانه شاکی رفته و پس از دستبرد متواری شده بودند. این تنها سرقت دزدان جوان نبود. ظرف مدت کوتاهی چندین شکایت مشابه دیگر نیز از آنها مطرح و معلوم شد که این باند به‌صورت سریالی دست به سرقت از خانه‌ها می‌زنند. مأموران با اقدامات اطلاعاتی گسترده، موفق به شناسایی این باند شدند و با دستگیری آنها، مقداری اموال مسروقه ازجمله اشیای عتیقه از مخفیگاه‌شان کشف شد. تحقیقات برای شناسایی تمامی مالباختگان ادامه دارد.

انگیزه عجیب

جوان‌ترین عضو این باند، پسری تحصیلکرده است که به‌تازگی وارد دنیای سارقان شده است. او می‌گوید که انگیزه‌اش از سرقت‌ها رسیدن به چهره دلخواه و وزن ایده‌آلش بوده است.

واقعا انگیزه‌ات برای سرقت، رسیدن به وزن ایده‌آل بود؟

چرا تعجب می‌کنید؟ هزینه جراحی‌های زیبایی، خیلی سرسام‌آور است. من با حقوق کمی که داشتم نمی‌توانستم هزینه جراحی را جور کنم.

شغلت چه بود؟

من مهندس کامپیوتر و در یک شرکت خصوصی کار می‌کنم ‌ اما مخارج زندگی‌ام آنقدر سنگین بود که نمی‌توانستم پس‌انداز کنم.

حالا چرا می‌خواستی عمل زیبایی انجام بدهی؟

به هیکل و چهره الانم نگاه نکنید. من چاق بودم و صورتم زشت بود، اما الان هم به وزن ایده‌آلم رسیده‌ام و هم چهره‌ام جذاب‌تر شده است! عمل‌هایی که انجام داده‌ام، پیکرتراشی و ساکشن بود که کلی هزینه‌اش شد؛ البته عمل‌های دیگری هم روی صورتم انجام داده‌ام؛ مثلا بینی و فکم را عمل و فیلر و بوتاکس تزریق کرده‌ام. دندان‌هایم را هم لمینت کرده‌ام تا به این چهره رسیده‌ام. خب، همه اینها به پول نیاز داشت.

تو مهندسی و تحصیلکرده‌ای، چطور خودت را راضی کردی که سرقت کنی؟

گفتم که فقط به‌خاطر پول عمل‌هایم. به پرونده‌ام نگاه کنید. هیچ سابقه‌ای ندارم.

با همدستانت چطور آشنا شدی؟

یک روز خسته و ناراحت از وضعیتی که داشتم در پارک نشسته بودم که فرهاد، سردسته باند، کنارم نشست و پیشنهاد دزدی داد و گفت می‌توانم نقش زاغزن و راننده را داشته باشم. کار سختی نبود و هرچه گیرمان آمد تقسیم می‌شد. من هم پذیرفتم و کم‌کم پولدار شدم و خرج ظاهر خودم کردم.

چرا اینقدر علاقه داشتی که چهره‌ات تغییر کند؟

به خاطر تمسخر دیگران و ایرادهایی که به هیکلم می‌گرفتند. چندبار قصد ازدواج داشتم، اما همه دخترهایی که دوست داشتم به‌خاطر ظاهرم جواب رد دادند.

خب، چرا بعد از انجام عمل‌هایی که می‌خواستی، بی‌خیال سرقت نشدی؟

این کار واقعا اعتیاد دارد. پول مفت از هر چیزی بدتر است و دیگر نمی‌توانی از شرش خلاص شوی. برای همین ادامه دادم.

چطور سرقت می‌کردید؟

سراغ خانه‌هایی با چراغ خاموش می‌رفتیم و پس از تخریب، اموال قیمتی را به سرقت می‌بردیم؛ چون به عتیقه علاقه داشتم، اگر لوازم خاصی می‌دیدم برای خودم برمی‌داشتم که همه آنها در خانه‌ام کشف شد.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1872551 توسط ججین و در روز چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ ساعت 20:45:53
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1872542
21 / 8 / 1404 - 20:40

چالش رانندگان در طرح نوسازی ۷۰۰۰ تاکسی فرسوده در تهران/ وام های فعلی چقدر پاسخگو است؟

طرح نوسازی ۷۰۰۰ تاکسی فرسوده تهران کلید خورده است، شکاف میان میزان تسهیلات و قیمت واقعی خودروها این پرسش را ایجاد می‌کند؛ آیا رانندگان توان ورود به این طرح را دارند؟

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، در بسیاری از شهرهای جهان، تاکسی‌ها به‌عنوان وسیله‌ای نسبتاً لوکس برای ترددهای ضروری شناخته می‌شوند، اما در کلان‌شهر تهران، تاکسی بخش جدایی‌ناپذیر حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شود و سهم مهمی در جابه‌جایی روزانه صدها هزار شهروند دارد، با این حال، این ناوگان که حدود ۷۸ هزار دستگاه را شامل می‌شود، سال‌هاست از مشکل فرسودگی رنج می‌برد؛ مشکلی که نه‌تنها بر بهره‌وری سیستم حمل‌ونقل تأثیر دارد، بلکه بر ایمنی و سلامت شهر نیز اثرگذار است.

طبق گفته مسئولان شهری، حدود نیمی از تاکسی‌های فعال در تهران فرسوده هستند. به‌گفته «میثم مظفر» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، حدود ۵۰ درصد تاکسی‌های پایتخت بیش از ۱۰ سال عمر دارند و عملاً در رده فرسوده قرار می‌گیرند؛ این آمار به‌خوبی نشان می‌دهد که تهران با یکی از فرسوده‌ترین ناوگان‌های تاکسیرانی میان شهرهای بزرگ دنیا روبه‌روست؛ موضوعی که سبب شده است مدیریت شهری به‌دنبال اجرای طرح‌های نوسازی گسترده باشد.

در این راستا یکی از اقدامات سازمان تاکسیرانی شهر تهران برای مقابله با این وضعیت، نوسازی بخشی از تاکسی‌ها با همکاری دو خودروساز داخلی بود؛ شادی مالکی مدیرعامل سابق سازمان تاکسیرانی شهر تهران دراین‌باره اعلام کرد که دو قرارداد با شرکت‌های داخلی برای تأمین ۵ هزار دستگاه سمند سورن و ۲ هزار دستگاه ون امضا شده است تا زمینه نوسازی حدود ۷ هزار تاکسی فرسوده فراهم شود.

وی ادامه داد: در قالب این طرح، وام‌هایی برای رانندگان در نظر گرفته شده است به‌گونه‌ای که برای خرید سمند سورن وامی به‌مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و برای خرید ون وامی به‌میزان ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود، همچنین حدود ۲۰۰ میلیون تومان از هزینه خرید خودرو نیز از محل اسقاط تاکسی فرسوده تأمین خواهد شد.

به‌گفته وی، خودروسازان متعهد شده‌اند که این تعداد تاکسی را تا پایان سال تحویل دهند و فرآیند اجرایی و ثبت‌نام تاکسیران‌ها نیز آغاز شده است.

قیمت سمند سورن در بازار حدود ۹۰۰ میلیون تومان و قیمت ون‌ها بین ۲ میلیارد و ۷۰۰ تا ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود؛ بنابراین تاکسیران‌ها برای دریافت سمند سورن حدود ۳۰۰ میلیون و برای تاکسی‌های ون باید حداقل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به‌عنوان آورده پرداخت کنند، با این حال، پرسش جدی اینجاست؛ آیا تاکسیران‌ها واقعاً توان مالی لازم برای پرداخت باقی هزینه‌ خودرو را دارند؟

تجربه نشان داده است که در بسیاری از طرح‌های مشابه، از جمله طرح نوسازی تاکسی‌های برقی که با وام یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومانی و آورده حدود ۱۰۰ میلیون تومانی همراه بود، استقبال رانندگان چندان چشمگیر نبود؛ دلیل آن هم ناتوانی در پرداخت اقساط و سهم باقی‌مانده قیمت خودرو بود، اکنون نیز به‌نظر می‌رسد وضعیت چندان متفاوت نیست. بخش زیادی از رانندگان تاکسی در شرایط اقتصادی دشوار به‌سر می‌برند و افزایش هزینه‌های زندگی و اقساط سنگین وام‌ها باعث می‌شود ورود به طرح نوسازی برای آنهاجذاب نباشد، در واقع، بسیاری از تاکسیران‌ها معتقدند که اگر سهم آورده یا بازپرداخت وام متناسب با درآمدشان نباشد، عملاً توان ورود به طرح را ندارند.

افزایش روزافزون قیمت خودروهای داخلی نیز انگیزه رانندگان را کاهش داده است، هرچند شهرداری تلاش کرده‌ است با اختصاص تسهیلات ویژه، این مشکل را تا حدی برطرف کند، اما سرعت رشد قیمت خودرو، از میزان تسهیلات پیشی گرفته و فاصله قابل‌توجهی میان مبلغ وام و قیمت واقعی خودرو ایجاد کرده است.

از سوی دیگر، مبلغ دریافتی بابت اسقاط خودروهای فرسوده در مقایسه با هزینه خرید خودرو جدید بسیار پایین است و فرآیند اداری طولانی برای دریافت آن، باعث نارضایتی رانندگان شده است.

با درنظرگرفتن همه این عوامل، طرح نوسازی تاکسی‌ها اگرچه از نظر مدیریتی اقدامی درست و ضروری است، اما موفقیت آن به چگونگی اجرای مالی و حمایتی وابسته است. بدون برنامه‌ریزی دقیق برای توان اقتصادی رانندگان، حتی بهترین طرح‌های نوسازی نیز در مرحله اجرا با شکست مواجه خواهند شد.

اگرچه شادی مالکی؛ مدیرعامل سابق سازمان تاکسیرانی شهر تهران پیش از این اعلام کرده بود که مدیریت شهری در تلاش برای افزایش میزان تسهیلات است اما در آنچه به اجرا درآمده نشانی از به ثمر رسیدن این تلاش وجود ندارد.

بنابراین، اگر هدف مدیریت شهری، ارتقای کیفیت ناوگان و بهبود شرایط حمل‌ونقل عمومی است، لازم است مجموعه‌ای از اصلاحات به‌صورت هم‌زمان انجام شود از جمله اینکه تسهیلات و وام‌های در نظر گرفته‌شده به‌گونه‌ای باشد که رانندگان بتوانند اقساط آن را با درآمد ماهانه خود پرداخت کنند، قیمت خودروهای تولید داخل باید در قالب قراردادهای ویژه برای تاکسیرانی کنترل و ثابت نگه داشته شود، فرآیند پرداخت مبلغ اسقاط خودروهای فرسوده باید تسریع و شفاف شود و در نهایت، سبد خودروهای قابل انتخاب برای تاکسیران‌ها باید متنوع‌تر و متناسب‌تر با نیازهای شغلی آنها طراحی شود تا هر راننده بتواند با توجه به شرایط کاری خود، انتخاب منطقی‌تری داشته باشد.

نوسازی تاکسی‌های فرسوده اقدامی حیاتی برای تهران است؛ زیرا تأثیر مستقیمی بر کاهش آلودگی هوا، ارتقای ایمنی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و بهبود تجربه شهروندان از سفرهای درون‌شهری دارد اما این تحول زمانی محقق می‌شود که راننده تاکسی، به‌عنوان محور اصلی این طرح، مورد حمایت واقعی قرار گیرد.

نوسازی ناوگان، تنها زمانی به نتیجه خواهد رسید که رانندگان احساس کنند توان مالی و امنیت شغلی کافی برای ورود به طرح را دارند؛ اگر چنین حمایتی فراهم نشود، خطر تجربه طرح‌های نیمه‌تمام وجود دارد و فرسودگی همچنان سایه خود را بر ناوگان تاکسیرانی تهران حفظ خواهد کرد.

در واقع، نوسازی مؤثر ناوگان نه‌تنها نیازمند منابع مالی و تصمیم مدیریتی، بلکه مستلزم نگاهی انسانی‌تر به وضعیت اقتصادی رانندگان است؛ کسانی که موتور محرک حمل‌ونقل شهری به‌شمار می‌روند و بدون همراهی آنها، هیچ طرحی به سرانجام نخواهد رسید.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1872542 توسط ججین و در روز چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ ساعت 20:40:55
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1872535
21 / 8 / 1404 - 20:35

تهدید بلندمرتبه‌سازی در شمال ایران/ سودهای چند هزار میلیاردی بسازبفروش‌ها/ نسخه خطرناک آینده

با وجود هشدارهای مکرر کارشناسان و فعالان محیط زیست، تب بلندمرتبه‌سازی در شهرهای شمالی کشور همچنان شعله‌ور است؛ سودهای چند هزار میلیاردی بسازبفروش‌ها و مجوزهای بی‌محابا حیات جنگل‌ها، رودخانه‌ها و خط ساحلی را در معرض نابودی قرار داده‌اند.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، با رشد روزافزون جمعیت شهر گرگان و افزایش مهاجرت‌های درون‌استانی و برون‌استانی، فشار بر بازار مسکن و زیرساخت‌های شهری به‌شکل چشمگیری افزایش یافته است. محدودیت زمین قابل‌ساخت، به‌ویژه به‌دلیل حفظ اراضی کشاورزی و فضای سبز، توسعه افقی شهر را با موانع جدی مواجه کرده و موجب تراکم بالای جمعیت در بخش‌های موجود شهر و فشار مضاعف بر شبکه معابر، خدمات شهری و تجهیزات عمومی شده است، در این شرایط، افزایش قیمت زمین و مسکن، به‌ویژه برای اقشار کم‌درآمد، به یک چالش اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده است و ضرورت یافتن راهکارهای پایدار برای تأمین مسکن را بیش از پیش آشکار می‌کند.

کارشناسان شهری معتقدند بلندمرتبه‌سازی و توسعه عمودی شهر، علاوه بر پاسخ‌گویی به تقاضای رو به رشد مسکن، می‌تواند بهره‌وری زمین را افزایش و فشار بر زیرساخت‌ها را کاهش دهد و به مدیریت بهتر شهر کمک کند، با این حال، اجرای چنین پروژه‌هایی نیازمند مطالعات دقیق ریز پهنه‌بندی، بررسی مقاومت خاک، ظرفیت معابر و ارزیابی خطرات طبیعی مانند رانش زمین و سیلاب است تا ایمنی و دوام سازه‌ها تضمین شود، همچنین، حضور مهندسان ناظر در رشته‌های مختلف و هماهنگی میان نهادهای شهری، نظام مهندسی و سازمان‌های ایمنی، کلید موفقیت بلندمرتبه‌سازی در گرگان به‌شمار می‌رود.

از سوی دیگر، توسعه عمودی شهر می‌تواند مزیت‌های اقتصادی قابل‌توجهی برای سازندگان مانند افزایش طبقات، متراژ مفید ساختمان و کاهش هزینه زمین شود همچنین در عین حال نیاز به ایجاد زیرساخت‌های جدید در حاشیه شهر کاهش می‌یابد، ازاین‌رو اردیبهشت سال جاری طرح بلندمرتبه‌سازی شهر گرگان در کمیسیون ماده ۵ کلید خورد اما بنا به نظر کارشناسان این ساخت‌وساز باید در مناطقی از شمال و غرب گرگان که زیرساخت‌های مناسب دارند و به‌عنوان گزینه‌های مطلوب برای اجرای پروژه‌های بلندمرتبه پیشنهاد شده‌اند، انجام شود تا علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای سرمایه‌گذاران، فشار ترافیکی و خدماتی نیز کنترل شود.

بنابراین آن‌گونه که به‌نظر می رسد بلندمرتبه‌سازی در گرگان نه‌تنها یک ضرورت کوتاه‌مدت برای تأمین مسکن، بلکه یک راهبرد کلان شهری برای توسعه پایدار و مدیریت هوشمند زمین و زیرساخت‌ها محسوب می‌شود اما موفقیت این طرح‌ها مستلزم رویکردی علمی، جامع و هماهنگ میان همه ذی‌نفعان شهری است تا هم نیازهای جمعیت رو به رشد پاسخ داده شود و هم کیفیت زندگی شهروندان ارتقا یابد و ایمنی شهر تضمین شود.

ساخت مسکن , اخبار استان گلستان , اخبار گرگان ,

شهاب نورانی، نائب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان گلستان اظهار کرد: با توجه به محدودیت زمین در استان و افزایش تقاضا برای مسکن، توسعه عمودی و بلندمرتبه‌سازی در شهر گرگان یک ضرورت است و می‌تواند به بهبود بهره‌وری از زمین، کاهش هزینه‌های زیرساخت برای حاکمیت و ساماندهی شهری کمک کند.

وی افزود: در زمان حاضر در سراسر دنیا امکان ساخت انواع سازه‌ها در هر مکان وجود دارد و محدودیت‌ها بیشتر مربوط به طراحی، محاسبات فنی و شرایط زمین است حتی در مناطقی که خاک سست دارند، با استفاده از شمع‌های عمیق و فونداسیون‌های تقویت‌شده می‌توان سازه‌هایی با ارتفاع ۱۰ تا ۲۰ طبقه ساخت، با این حال، در برخی نقاط تقویت سازه ممکن است از نظر اقتصادی توجیه نداشته باشد، اما به‌لحاظ فنی امکان‌پذیر است.

نورانی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل در ایمنی و دوام سازه‌ها، نظارت دقیق بر اجرای استانداردهای مهندسی در پروژه‌های بلندمرتبه‌سازی، حضور مهندسان ناظر در رشته‌های مختلف شامل سازه، معماری، برق، مکانیک و نقشه‌برداری الزامی است تا تمامی الزامات قانونی رعایت شود.

به‌باور وی، حتی در ساختمان‌های کم‌طبقه نیز اگر نظارت مناسب انجام نشود، خطرپذیری و آسیب‌پذیری سازه افزایش می‌یابد، بنابراین نقش نهادهایی مانند سازمان نظام مهندسی و شهرداری در این زمینه کلیدی است.

وی ادامه داد: در استان گلستان اکنون ظرفیت و نیروهای متخصص برای اجرای پروژه‌های بلندمرتبه وجود دارد و با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان صدها واحد مسکونی در طبقات بالاتر احداث کرد بدون اینکه مشکلات ترافیکی یا زیرساختی ایجاد شود.

نورانی توضیح داد: مشاوران و شرکت‌های تخصصی ساخت‌وساز، موقعیت جغرافیایی، ظرفیت ترافیکی و زیرساخت‌ها را پیش از شروع پروژه بررسی می‌کنند تا سازه‌ها با استانداردهای لازم و در مکان‌های مناسب احداث شوند.

نائب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان گلستان به مزیت‌های اقتصادی بلندمرتبه‌سازی نیز اشاره کرد و گفت: افزایش تعداد طبقات باعث افزایش متراژ مفید ساختمان می‌شود و هزینه زمین برای سازنده کاهش پیدا می‌کند، هرچند هزینه ساخت و تجهیزات ایمنی بالاتر می‌رود، اما در مقابل، توسعه افقی به‌دلیل نیاز به ایجاد زیرساخت‌های جدید مانند آب، برق، گاز، مدارس، درمانگاه و امکانات امنیتی در حاشیه شهر، هزینه‌های زیادی برای سازنده و حاکمیت در پی دارد بر این اساس توسعه عمودی در مناطقی که زیرساخت‌ها فراهم است اقتصادی‌تر و منطقی‌تر است.

ساخت مسکن , اخبار استان گلستان , اخبار گرگان ,

نورانی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های مناطق شمالی شهر گرگان بیان کرد: مسیرهای شمالی شهر هنوز فضای کافی برای بلندمرتبه‌سازی دارند و می‌توان در آن‌ها پروژه‌هایی با ارزش افزوده مناسب برای سرمایه‌گذاری اجرا کرد. این مناطق علاوه بر داشتن زیرساخت‌های لازم، بار ترافیکی متمرکز ایجاد نمی‌کنند و شرایط مناسبی برای توسعه عمودی محسوب می‌شوند.

سیدمحمدحسینی، مدیرکل راه و شهرسازی گلستان نیز دراین‌باره اظهار کرد: طی سال‌های اخیر، شهر گرگان با رشد قابل‌توجه جمعیت و افزایش مهاجرت‌های درون‌استانی و برون‌استانی مواجه بوده است که این روند، درحالی که بیانگر جایگاه مرکزیت اداری و اقتصادی گرگان است، فشار مضاعفی بر بازار مسکن و زیرساخت‌های شهری وارد کرده است.

وی ادامه  داد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، نرخ تقاضا برای مسکن در این شهر، بیش از ظرفیت عرضه موجود است و همین امر ضرورت مداخله سیاستی و برنامه‌ریزی دقیق را دوچندان می‌کند.

وی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌ِروی توسعه مسکن در گرگان را، محدودیت زمین مناسب برای ساخت‌وساز دانست و متذکر شد: بخش عمده اراضی پیرامونی شهر در طبقه‌بندی اراضی کشاورزی درجه‌ یک و دو قرار دارند که مطابق قانون، استفاده از آن‌ها برای توسعه مسکونی امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با اشاره به توسعه عمودی شهر افزود: طرح جامع بلندمرتبه‌سازی گرگان به شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شده است و این رویکرد، علاوه بر پاسخ‌گویی به تقاضای روزافزون مسکن، به ارتقای کیفیت زندگی شهری، بهینه‌سازی استفاده از زیرساخت‌ها و کاهش فشار بر اراضی کشاورزی نیز منجر خواهد شد.

حسینی با ابراز اینکه مدیریت چالش مسکن در گرگان تنها با نگاه کوتاه‌مدت قابل‌حل نیست، اضافه کرد: رفع این چالش نیازمند اجرای سیاست‌های جامع، هماهنگی بین‌بخشی و همراهی شهروندان است و رسالت ما در حوزه راه و شهرسازی، ایجاد تعادل میان حفظ اراضی کشاورزی، ارتقای کیفیت محیط شهری و پاسخ‌گویی به نیازهای اساسی مردم در حوزه مسکن است؛ مسیری که با رویکرد علمی و پایدار، پیگیری خواهد شد.

با توجه به شرایط اقلیم منطقه و خاک حاصلخیز آن، شهر گرگان برای گسترش بیش از این محدودیت دارد که همین باعث افزایش قیمت زمین و مسکن در گرگان به‌دلیل محدودیت‌های گسترش محدوده شهری شده است که این مشکلاتی را برای شهروندان به‌ویژه در طبقات کم‌درآمد ایجاد می‌کند، ازاین‌رو مدیریت شهری گرگان هم با بلندمرتبه‌سازی البته به‌شروطی موافق است.

حجت مقسم عضو شورای اسلامی شهر گرگان نیز دراین‌باره گفت: مناطق شمال و غرب گرگان به‌عنوان مناطق مناسب برای بلندمرتبه‌سازی انتخاب شده‌اند اما به‌هیچ‌وجه نمی‌توان این طرح‌ها را در تمامی مناطق شهر پیاده‌سازی کرد.

وی با تأکید بر اینکه قبل از اجرای هر طرح بلندمرتبه‌سازی، باید مطالعات ریز پهنه‌بندی در مناطق مختلف انجام شود، افزود: این مطالعات شامل بررسی مقاومت خاک، شعاع خطرپذیری در برابر حوادث طبیعی (مانند رانش زمین یا سیلاب) و همچنین ظرفیت معابر شهری است.

به‌گفته این عضو شورا، اگر این مطالعات به‌درستی انجام نشود، ممکن است ساختمان‌ها در مناطقی ساخته شوند که از لحاظ فنی ظرفیت لازم برای مقاومت در برابر بارهای سنگین و ترافیک را نداشته باشند.

اجماع نظر کارشناسان و مدیران در توسعه عمومی شهر نشان می‌دهد که در گرگان نیز مانند سایر شهرهای بزرگ، نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند برای استفاده بهینه از اراضی شهری وجود دارد. اگر این طرح‌ها با در نظر گرفتن شرایط خاص هر منطقه و انجام مطالعات دقیق به مرحله اجرا برسند، می‌توانند به بهبود وضعیت مسکن، کاهش قیمت زمین، و کاهش فشار بر زیرساخت‌ها کمک کنند.

 با بررسی ابعاد فنی، اقتصادی و شهری بلندمرتبه‌سازی در گرگان، می‌توان نتیجه گرفت که توسعه عمودی شهر نه‌تنها یک ضرورت برای پاسخ‌گویی به تقاضای روزافزون مسکن است، بلکه راهکاری مؤثر برای بهینه‌سازی استفاده از زمین، کاهش فشار بر زیرساخت‌ها و کنترل افزایش قیمت مسکن محسوب می‌شود. موفقیت این رویکرد مستلزم رعایت دقیق استانداردهای مهندسی، انجام مطالعات ریز پهنه‌بندی و انتخاب مناطق مناسب برای ساخت‌وساز است. در صورت اجرای علمی و هماهنگ، بلندمرتبه‌سازی می‌تواند هم تعادل بازار مسکن را بازگرداند و هم کیفیت زندگی شهری را ارتقا دهد، ضمن آنکه حفظ اراضی کشاورزی و فضای سبز نیز تضمین می‌شود.

گزارش: الهام رئوفی‌فر

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1872535 توسط ججین و در روز چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ ساعت 20:35:53
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1872531
21 / 8 / 1404 - 20:30

صفحه نخست روزنامه ها/ پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴

مهمترین عناوین روزنامه های کشور را در این صفحه بخوانید.

 

 

پایگاه خبری “ججین

عناوین اخبار روزنامه آسیا در روز پنجشنبه ۲۲ آبان

عناوین اخبار روزنامه اقتصاد سرآمد در روز پنجشنبه ۲۲ آبان

عناوین اخبار روزنامه اقتصاد مردم در روز پنجشنبه ۲۲ آبان

عناوین اخبار روزنامه اقتصاد ملی در روز پنجشنبه ۲۲ آبانعناوین اخبار روزنامه تجارت در روز پنجشنبه ۲۲ آبانعناوین اخبار روزنامه جهان صنعت در روز پنجشنبه ۲۲ آبانعناوین اخبار روزنامه دنیای اقتصاد در روز پنجشنبه ۲۲ آبانعناوین اخبار روزنامه عصر ایرانیان در روز پنجشنبه ۲۲ آبانعناوین اخبار روزنامه عصر رسانه در روز پنجشنبه ۲۲ آبانعناوین اخبار روزنامه کیهان در روز پنجشنبه ۲۲ آبانعناوین اخبار روزنامه مردم سالاری در روز پنجشنبه ۲۲ آبانعناوین اخبار روزنامه یادگار امروز در روز پنجشنبه ۲۲ آبان

 

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1872531 توسط ججین و در روز چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ ساعت 20:30:52
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1872544
21 / 8 / 1404 - 11:15

ترامپ شخصا برای گرفتن عفو نتانیاهو وارد عمل شد

رئیس‌ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که درخواست رسمی از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای بررسی امکان عفو نتانیاهو، دریافت کرده است.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» به نقل از «اسحاق هرتزوگ»، رئیس‌ رژیم صهیونیستی فاش کرد که وی درخواست رسمی از سوی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، برای بررسی امکان عفو «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم، دریافت کرده است.

نتانیاهو با سه پرونده فساد، که در رسانه‌ها با نام پرونده‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۴۰۰۰ شناخته می‌شوند، روبه‌رو است که شامل اتهامات رشوه، نقض اعتماد و سوءاستفاده از قدرت برای منافع شخصی است.

در کیفرخواست آمده است که او و اعضای خانواده‌اش در ازای دریافت امتیازات و مزایا، هدایای ارزشمندی از بازرگانان دریافت کرده‌اند، علاوه بر این، تلاش کرده‌اند تا از طریق معاملات با ناشران رسانه‌های اسرائیلی، پوشش رسانه‌ای را به نفع خود تحت تأثیر قرار دهند.

محاکمه نتانیاهو در این پرونده‌ها در سال ۲۰۲۰ آغاز شد و همچنان ادامه دارد، در حالی که او این اتهامات را رد و ادعا می‌کند که آنها «یک کارزار سیاسی با هدف برکناری او» هستند.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1872544 توسط ججین و در روز چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ ساعت 11:15:07
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1872533
21 / 8 / 1404 - 5:47

دستگیری تعدادی از عوامل شبکه جاسوسی صهیونیستی در کرمان

دادستان مرکز استان کرمان از شناسایی و متلاشی شدن یک شبکه ضدامنیتی وابسته به سرویس‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی در چند استان کشور خبر داد.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، مهدی بخشی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از شناسایی و انهدام شبکه ضدامنیتی وابسته به سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل خبر داد و گفت: طی اقدامات گسترده و دقیق سازمان اطلاعات سپاه، یک شبکه ضدامنیتی تحت هدایت سرویس‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی در داخل کشور شناسایی و پس از چند مرحله رصد، اشراف و اقدامات اطلاعاتی به‌طور کامل متلاشی شد.

وی با اشاره به تلاش دشمنان برای برهم زدن ثبات و آرامش داخلی کشور، افزود: رژیم صهیونیستی به‌عنوان نیروی نیابتی آمریکا در منطقه پس از ناکامی در جنگ ۱۲روزه، سیاست‌ها و نقشه‌های خود را به‌سمت برهم زدن امنیت عمومی سوق داده است تا شاید بتواند شکست‌های خود در عرصه نظامی را جبران کند.

دادستان عمومی و انقلاب اضافه کرد: در همین راستا این رژیم با سازماندهی شبکه‌ای از عناصر فریب‌خورده و وطن‌فروش قصد داشت در نیمه پایانی پاییز ۱۴۰۴ اقداماتی علیه امنیت کشور انجام دهد که با عنایات الهی و هوشیاری سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه، تمامی اعضای این شبکه شناسایی و دستگیر شدند.

بخشی تأکید کرد: این عملیات به‌صورت هماهنگ در چند استان کشور، از جمله کرمان انجام شد و سلول‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی که به‌دنبال اقدامات مخل امنیت بودند، زیر ضربه قرار گرفتند.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1872533 توسط ججین و در روز چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ ساعت 05:47:48
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر