شماره : 1873228
18 / 9 / 1404 - 0:45

سایه سنگین دلالان بر واردات خودرو جانبازان/چند ایثارگر خودروهایشان را دریافت کردند؟

موضوع واردات خودرو ایثارگران همچنان با فراز و فرودهایی چه در خصوص تأمین ارز مورد نیاز و چه دسترسی مشمولان این قانون به خودروهایشان، مواجه بوده است. همچنین یکی از مشکلات مهم در این موضوع، بحث دلالان هست.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، موضوع واردات خودرو ایثارگران بیش از یک سال است که مطرح شده و با فراز و فرودهایی چه در خصوص تأمین ارز مورد نیاز و چه دسترسی مشمولان این قانون به خودروهایشان، مواجه بوده است. یکی از مشکلات مهم در واردات خودرو ایثارگران، بحث دلالان هست.

بسیاری از جانبازان عزیز امکان تأمین چنین هزینه ای را آن هم در این شرایط اقتصادی ندارند و به همین دلیل پای دلالان خودرو به این موضوع باز شده است. دلالانی که از فرصت سوءاستفاده کرده و تسهیلاتی که باید شیرینیش به دهان جانبازان برسد، موجب پر شدن جیب این افراد شده است.

رئیس بنیاد شهید در یکی از مصاحبه های خود در این خصوص می‌گوید:  از ۲۲ هزار جانبازی که برای خودرو ثبت نام کردند، حدود ۱۴ هزار خودرو تحویل و ترخیص شده در حالی که جامعه ایثارگری به این خبر واکنش نشان دادند و می گویند اغلب کسانی که شامل واردات خودرو می شوند هنوز چیزی به دستشان نرسیده و به نظر می آید این آمار درست نباشد.

یکی از جانبازانی که خود شامل دریافت خودرو وارداتی هست، با اشاره به این خبر گفت: اگر بازرسی کل کشور به عنوان ناظر بر اجرای قوانین از شرکت‌های وارد کننده خودروی جانبازان که تعداد محدودی هم هستند آمار خودروهای تحویلی به جانبازان را با ذکر نام آنها بگوید مشخص می‌شود دقیقا چند نفر به این تسهیلات دست پیدا کرده‌اند.

این جانباز با بیان مشکل جدی دلالی در این موضوع نیز بیان داشت: در روزهایی که بازار خودرو در التهاب و ابهام به‌سر می‌برد، یکی از موضوعاتی که به‌طور جدی نیازمند شفاف‌سازی است، ارزش واقعی امتیاز واردات خودرو برای جانبازان است؛ امتیازی قانونی که باید برای حمایت از ایثارگران باشد، اما در عمل گاهی به عرصه سوءاستفاده دلالان تبدیل می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس اعلام دولت، تعرفه گمرکی واردات خودروهای بالای ۲۰۰۰ سی‌سی ۱۵۰ درصد تعیین شده است. به این معنا که واردات خودرویی با قیمت ۲۵ هزار یورو مستلزم ۳۷ هزار و ۵۰۰ یورو عوارض گمرکی خواهد بود. با احتساب نرخ فعلی ارز — حدود ۱۴۰ هزار تومان برای هر یورو ــ هزینه گمرکی چنین خودرویی به رقم حیرت‌انگیز بیش از ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد. ( قیمت یورو به هنگام نوشتن این مطلب ۱/۴۳۵/۵۰۰ ریال)

این جانباز اظهار داشت: اگر فقط همین یک شاخص را معیار قرار دهیم، به‌روشنی پیدا است که ارزش امتیاز واردات خودرو برای جانبازان، به‌ویژه در رده ۲۵ هزار یورویی، باید بیش از ۶ میلیارد تومان باشد. اما واقعیت بازار چیز دیگری می‌گوید؛ در بسیاری از معاملات، دلالان و واسطه‌ها این امتیاز را با قیمت‌هایی به‌مراتب کمتر از ارزش واقعی خرید و فروش می‌کنند.

وی افزود: این فاصله معنادار بین ارزش قانونی و قیمت معاملاتی نشان می‌دهد که بازار به‌جای رعایت حقوق ایثارگران، در حال کاهش مصنوعی ارزش حواله‌ها و در نتیجه اجحاف آشکار نسبت به جانبازان است. این در حالی است که تسهیلات واردات، یک امتیاز حمایتی است، نه کالایی که دلالی بر آن سوار شود. شفاف‌سازی دقیق هزینه‌ها و اعلام رسمی سازوکار ارزش‌گذاری این امتیاز بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود. جانبازان صاحبان حق‌اند؛ و جامعه باید مراقب باشد که این حق در پیچ‌وخم بازار سیاه و سودجویی‌ها پایمال نشود.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1873228 توسط ججین و در روز سه شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ ساعت 00:45:31
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1873137
18 / 9 / 1404 - 0:40

خشکسالی ۲۲ ساله در شرق ایران/ انتقال آب دریای عمان محقق می‌شود؟‌

انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی طرحی ارزشمند که دریا را به کویرپیوند می‌دهد حال باید دید طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور، تا پایان ۱۴۰۸ به شرط تحقق تعهدات دولت، تکمیل می‌شود؟

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، بیش از بیست سال است که کشاورزان صبور دیار خراسان جنوبی خواب آرام ندیده و در انتظارند. کشتزارشان تشنه‌تر شده، دامداران هنوز همت مسئولان را انتظار می‌کشد و کشاورزان خسته از قهر طبیعت  به امید رفع محرومیت، خانه و کاشانه خود را در روستاهای دور افتاده نزدیک مرز هنوز ترک نکرده‌اند.

در پس خشکسالی‌های اخیر در شهرستان‌های خراسان جنوبی و از بین رفتن زمینه اشتغال و درآمد، فعالیت روزمره مردم در اغلب روستاها از بین رفته و آثار حیات در این منطقه ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود. خشکسالی‌های بیست‌ وچندساله خراسان‌جنوبی امان روستانشین‌هایش را بریده‌است؛ روستاییانی که در کمبود تانکرهای آب‌رسانی، خشکسالی باغ‌ و تشنگی دام،‌ به برداشت‌ بی‌رویه آب‌های زیرزمینی روی آوردند و همین برداشت‌های بی‌رویه بحرانی شدن وضعیت دشت‌های این استان را رقم زد.

کام خراسان جنوبی تشنه‌تر شد

درسال زارعی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ درصد کاهش بارش‌ها را شاهد بودیم آنگونه که کام خراسان جنوبی تشنه‌تر شد و نوک پیکان خشکسالی وکم آبی‌ها مستقیم مردم را نشانه گرفته است.آن گونه که درحال حاضر ۴۵۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شوند. آبرسانی با تانکر پیامد دو دهه خشکسالی در خراسان جنوبی است که سبب خشک شدن یا کاهش آب دهی منابع زیرزمینی و قنات‌ها شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی در استان خراسان جنوبی در چشمه‌ها ۴۰ درصد کاهش آب داشتیم.

پیشرفت ۷۷ درصدی مسیرسازی طرح انتقال آب به خراسان جنوبی

عباس سارانی افزود: در خراسان جنوبی ۳۷۵ کیلومتر خط اصلی انتقال آب از دریای عمان وجود دارد که مسیرسازی آن شامل تسطیح و آماده‌سازی زمین برای لوله‌گذاری در حال انجام است تا با رسیدن لوله‌ها، عملیات بدون وقفه ادامه یابد. طرح انتقال آب دریای عمان شامل سه بخش اصلی آبگیر، تأسیسات آب‌شیرین‌کن و خط انتقال به طول هزار و ۳۴۲ کیلومتر است که از چابهار آغاز شده و پس از عبور از استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به مشهد می‌رسد. با بیان اینکه پیشرفت کلی طرح تاکنون ۱۸.۴ درصد است اما در استان سیستان و بلوچستان این میزان ۳۲.۷ درصد بوده است.

وی افزود: تاکنون از یک هزار و ۳۴۲ کیلومتر مسیر ۱۴۳ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده و طول خط لوله در سیستان و بلوچستان حدود ۵۵۳ کیلومتر است که پس از اتمام این بخش، لوله‌گذاری به سمت خراسان جنوبی ادامه می‌یابد. طبق برنامه آب دریای عمان در سال ۱۴۰۶ به زاهدان و در سال ۱۴۰۸ به مشهد خواهد رسید.

سارانی بیان کرد: در خراسان جنوبی ۳۷۵ کیلومتر خط اصلی انتقال آب از دریای عمان وجود دارد که نقشه برداری آن ۱۰۰ درصد و مسیرسازی آن ۷۷ درصد اجرا شده و ادامه مراحل به پیشرفت طرح در استان سیستان و بلوچستان وابسته است و باید در سال ۱۴۰۸ آب به مشهد برسد. این طرح مطالعات در طول سه سال اجرا در مجموع فقط ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که این عدد باید اکنون به ۳۰ درصد می‌رسید.

وجود ۷ هزار رشته قنات در استان

مدیر عامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان  اقلیم خشکی دارد و در سال‌های اخیر دچار خشکسالی است افزود: از استان‌هایی هستیم که بیشترین قنوات را داریم در استان ۷ هزار رشته قنات، ۳ هزار دهنه چشمه و بیش از ۳ هزار چاه داریم که اینها منابع آبی استان هستند اما خشکسالی باعث افت ۴۰ درصدی آبدهی در چشمه‌ها و ۲۴ درصدی افت آبدهی در چاه‌ها شده است.

سارانی با بیان اینکه بسیاری از قنات‌ها در استان خشک شدند و این موضوع تاثیر خود را در کشاورزی و آب شرب گذاشته است گفت: در سال آبی گذشته ۴۳ درصد نسبت به متوسط دراز مدت کاهش نزولات جوی داشتیم و در سال آبی جاری که حدود دو ماه از آن می‌گذرد هنوز هیچ بارانی نداشتیم اما با این وجود تنش‌ها در استان مدیریت شد در حالی که در استان‌های دیگر بحران آبی بود.

۹۹ درصد آب مصرفی خراسان جنوبی از منابع زیرزمینی تامین می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز افزود: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است و ۹۹ درصد آب مصرفی استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود. معیشت مردم در روستا‌ها وابسته به کشاورزی و اخیرا هم سهم اندکی از معدن است.

وی گفت: با توجه به خشکسالی‌ها در ۱۷ منطقه استان و ۹ شهرستان درگیر فرونشست زمین هستیم و بیشترین سهم مصرف آب در استان در کشاورزی است. اجرای طرح سازگاری آب مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد می‌کند.

محمد فرهادی با بیان اینکه بیش از ۹۹ درصد چاه‌های کشاورزی استان کنتور هوشمند دارند گفت: روش‌های نوین آبیاری در دستور کار قرار دارد و اصلاح الگوی کشت و افزایش بهره وری از دیگر راهکارهاست. در استان تصفیه خانه فاضلاب شهر بیرجند ۳۳۰ لیتر بر ثانیه خروجی دارد که می‌شود از آن در صنایع و معادن و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی استفاده بهینه کرد.

هدررفت ۳۸ درصدی آب در بیرجند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در کنار اجرای این طرح بزرگ فرهنگ سازی مهم است افزود: این آبی که از دریای عمان انتقال می‌یابد آب گرانی است و در مصرف آن باید دقت شود و در استان به ویژه در بیرجند فرسودگی شبکه داریم و هدر رفت آب ۳۸ درصد است. اصلاح شبکه‌های آبرسانی، اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و بازچرخانی آب به ویژه در صنایع آب بر در اولویت است.

مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن نیز با بیان اینکه طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور، پروژه عظیم با ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی است افزود:  جزو پروژه‌های مهم و زیرساختی شرق کشور است که عایدی آن به کل کشور می‌رسد.

سهراب اسدی با بیان اینکه عملیات اجرایی لوله گذاری پروژه از سال ۱۴۰۲ آغاز شده و شرکت سال ۱۴۰۰ ثبت شده است افزود: طی دو سال هم مطالعات طرح کامل شده و هم عملیات اجرایی نیز آغاز شده است. پیشرفت طرح تا خراسان رضوی که انتهای خط است ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی پیشرفت طرح در استان سیستان و بلوچستان را ۳۲ درصد اعلام کرد و گفت: این پیشرفت در سیستان و بلوچستان، شامل استان‌های خراسان رضوی و جنوبی نیز می‌شود.

به گفته اسدی افق طرح برای ۱۴۲۵ این است که یک میلیارد مترمکعب آب را شیرین کنیم و به شرق کشور منتقل کنیم که امروز برای فاز اول، برای ۲۳۰ میلیون مترمکعب برنامه ریزی کردیم که با اولویت استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن افزود: مبلغ سرمایه گذاری طرح، سه و دو دهم میلیارد دلار است که الان ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در این طرح انجام شده است. آبگیر این پروژه که مختص ۳ استان است ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آب شیرین کن که بخشی از آب خراسان جنوبی را هم تامین می‌کند ۳۰ درصد پیشرفت دارد.

اسدی گفت: در نهایت باید ۴ آب شیرین کن برای ۲۳۰ میلیون مترمکعب آب، نصب کنیم که اکنون آب شیرین کن شماره یک را در حال اجرا داریم. مهمترین مشکل و سد راه اجرای پروژه تسطیح اراضی و تملک  آنها است که تاکنون ۱۰۰ درصد نقشه برداری تا مشهد انجام شده است.

تاثیر بحران کم آبی هر روز گسترده‌تر می‌شود

مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن با بیان اینکه ۹۳ درصد تملک انجام شده است افزود: امروز هزار کیلومتر از هزار و ۳۳۲ کیلومتری تا مشهد را بازگشایی کردیم که لوله گذاری و حفاری شود. از مجموع لوله گذاری که از سیستان و بلوچستان انجام شده لوله‌های دو هزار و ۲۰۰ اجرا می‌شود که مختص همه استان‌ها است و در مرحله‌ای اول برای چابهار پیش‌بینی شده است.

وی اظهار داشت: با اجرای کامل طرح، سالانه ۲۳۰ میلیون مترمکعب آب به سه استان منتقل می‌شود که سهم خراسان جنوبی برای مصارف صنعتی و آب شرب ۶۰ میلیون مترمکعب درنظر گرفته شده است.

مجری طرح انتقال آب از دریای عمان به فلات شرقی گفت: طرح ملی انتقال آب از دریای عمان از چابهار شروع می‌شود و در نهایت به تربت حیدریه و مشهد مقدس می‌رسد. طرح انتقال آب در محدوده خراسان جنوبی هم اکنون مراحل مسیرسازی خود را به طول ۳۷۵ کیلومتر پشت سر می‌گذارد.

آنچه می‌توان نتیجه گرفت این است که تاثیر بحران کم آبی هر روز گسترده‌تر می‌شود آن گونه که چوب لای چرخ صنایع شده و آب اگر نباشد معادن مجبور به خام فروشی می‌شوند. اما کلید این بحران را در کلید خوردن طرحی باید جستجو کرد که سال ۱۴۰۱ بذر امید را در دل مردم کاشت. طرح ملی انتقال آب از دریای عمان که درواقع از چابهار آغاز می‌شود و در نهایت به تربت حیدریه و مشهد مقدس خواهد رسید تا دریا را به کویر پیوند دهد، کویری که با همه تشنگی این روزها دل بسته است به آوای کار و تلاش مهندسان و کارگران ایرانی که برای آوردن آب کمر همت بستند حال باید دید آیا  طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور، تا پایان ۱۴۰۸ به شرط تحقق تعهدات دولت، تکمیل می‌شود؟

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1873137 توسط ججین و در روز سه شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ ساعت 00:40:56
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1873221
18 / 9 / 1404 - 0:35

تاکسی خودران چینی، ۲ عابر پیاده را زیر گرفت

برخورد روبوتاکسی شرکت چینی «بایدو»(Baidu) با عابران پیاده و گیر افتادن یک نفر زیر آن، جدیدترین حادثه‌ای است که تاکسی‌های خودران رقم زده‌اند.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، یک روبوتاکسی شرکت «بایدو» که در شهر ژوژو چین فعالیت می‌کرد، دچار تصادف شدیدی شد و دو عابر پیاده را در بخش مراقبت‌های ویژه بستری کرد.

به نقل از آی‌ای، شاهدان صحنه‌ای آشفته را در جاده یانجیانگ در شهر ژوژو توصیف کردند که در آن یک روبوتاکسی «بایدو» با دو عابر پیاده برخورد کرد و بلافاصله جمعیت زیادی از عابران پیاده را به خود جلب کرد.

ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی چین به اشتراک گذاشته شده است، نشان می‌دهد که یک نفر زیر این تاکسی خودران گیر افتاده و دیگری در نزدیکی آن مجروح شده است و رهگذران برای کمک به او با هم همکاری می‌کنند تا خودرو را بلند کنند.

این فیلم نشان می‌دهد که فرد گیر افتاده کلاه ایمنی به سر داشته و به نظر می‌رسد که مجروح شده است و علائم پریشانی در او دیده می‌شود، زیرا عابران پیاده فوراً سعی در بلند کردن وسیله نقلیه و کمک کردن داشتند.

مقامات محلی تأیید کردند که این وسیله نقلیه که با شعار «سلام به رانندگی خودران» مشخص شده، در حال حرکت به سمت جنوب بوده و در زمان تصادف از یک گذرگاه عابر پیاده عبور کرده است.

مقامات در حال بررسی تصادف روبوتاکسی «بایدو»

مقامات محلی پس از این تصادف به سرعت پیگیر شدند و امدادگران دو عابر پیاده مجروح را که یک مرد و یک زن بودند، به بیمارستان منتقل کردند و هر دو در بخش مراقبت‌های ویژه(ICU) بستری شدند. بیمارستان هنوز اطلاعاتی در مورد وضعیت آنها ارائه نکرده است.

به گفته رسانه‌های چینی، نماینده خدمات مشتریان «بایدو» تأیید کرد که این شرکت از تصادف مطلع شده است و گفت که در ادامه تحقیقات، به طور فعال با بخش‌های مربوطه همکاری می‌کند.

پلیس راهنمایی و رانندگی محلی نیز دریافت گزارش‌هایی در مورد این حادثه را تأیید کرد، اما سوالات بیشتر را به دفتر امور حقوقی خود ارجاع داد.

گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که وسیله نقلیه درگیر در این تصادف، مدل «آپولو RT۶» است که توسط «بایدو» عرضه شده است. این مدل که به طور مشترک توسط «بایدو» و شرکت «JMC» توسعه یافته است، ششمین نسل از خودروهای خودران «بایدو آپولو» را تشکیل می‌دهد.

ناوگان خودران «Hello» در شهر ژوژو پس از دریافت مجوز قانونی برای آزمایش در جاده‌های عمومی، در ماه اوت ۲۰۲۵ شروع به افزایش ظرفیت کرد و به حدود ۲۰ تا ۳۰ خودروی خودران اجازه داد تا در مسیرهای تعیین‌شده در سراسر این شهر فعالیت کنند.

این ناوگان با سرعت گرفتن توسعه خودروهای خودران، ۵۰ هزار تاکسی رباتیک را تا سال ۲۰۲۷ هدف قرار داده است.

«آپولو بایدو» به عنوان یکی از ارائه دهندگان پیشرو روبوتاکسی در جهان شناخته می‌شود و اکنون ۲۲ شهر را پوشش می‌دهد. شبکه خدمات‌رسانی آن شامل مراکز اصلی چین مانند پکن، شانگهای، ووهان، شنژن و هنگ‌کنگ و همچنین بازارهای بین‌المللی مانند دبی و ابوظبی است.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1873221 توسط ججین و در روز سه شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ ساعت 00:35:17
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1873130
18 / 9 / 1404 - 0:30

صفحه نخست روزنامه ها/ سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴

مهمترین عناوین روزنامه های کشور را در این صفحه بخوانید.

 

 

پایگاه خبری “ججین

عناوین اخبار روزنامه آسیا در روز سه‌شنبه ۱۸ آذر

عناوین اخبار روزنامه ابرار در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه ابرار اقتصادی در روز سه‌شنبه ۱۸ آذر

عناوین اخبار روزنامه آگاه در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه اترک در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه اخبار صنعت در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه اسکناس در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه افکار در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه اقتصاد آینده در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه اقتصاد پویا در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه اقتصاد سرآمد در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه اقتصاد مردم در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه اقتصاد ملی در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه امروز در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه ایده روز در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه بازار کسب و کار در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه جهان صنعت در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه خوب در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه سیاست روز در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه عصر توسعه در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه عصر ایرانیان در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه عصر رسانه در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه فوق العاده در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه کیهان در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه کیمیای وطن در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه مردم سالاری در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه مواجهه اقتصادی در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه نقش اقتصاد در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه هدف و اقتصاد در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه یادگار امروز در روز سه‌شنبه ۱۸ آذرعناوین اخبار روزنامه ابرار ورزشى در روز سه‌شنبه ۱۸ آذر

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1873130 توسط ججین و در روز سه شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ ساعت 00:30:54
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1873136
17 / 9 / 1404 - 13:21

دستور مهم رئیس دستگاه قضا به سازمان بازرسی برای ورود فوق‌العاده به موضوع ارز

رئیس قوه قضاییه گفت: برخی فعالان اقتصادی درباره وضعیت ارز اظهاراتی مطرح کرده‌اند و به رئیس سازمان بازرسی دستور دادم این موضوع در جلسه فوق‌العاده شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی بررسی شود.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، امروز دوشنبه (۱۷ آذر) طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه، ضمن اشاره به موضوع قیمت ارز، اظهار کرد: طی روز‌های اخیر برخی از فعالان اقتصادی، در باب موضوع ارز، در جلسات مختلف، مباحثی را مطرح کرده‌اند؛ در جلسه اخیر ما در زنجان، فردی مدعی شد که وضعیت امروز ارز، امری طبیعی نیست، بلکه امری است که آن را بوجود آورده‌اند؛ علی‌ایحال، به رئیس سازمان بازرسی دستور می‌دهم که این موضوع را در جلسه فوق العاده شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی طرح کند و در این باب، جلسه فوق‌العاده شورای مزبور را برپا گرداند؛ در آن جلسه نیز سعی شود که از نقطه‌نظرات اقتصاددانان و مسئولان بانک مرکزی استفاده شود. به هر ترتیب در این قضیه، بانک مرکزی مسئولیت دارد؛ قطعاً اگر در این زمینه کوتاهی و قصور صورت گرفته و افرادی تخلف کرده‌اند باید معرفی شوند. باید توجه داشت که قیمت ارز، با ارزش پول ملی مرتبط است و حتی ممکن است خدمات و کالا‌هایی که اساساً مستقیماً به قیمت ارز مرتبط نیستند، به سبب نوسانات قیمت ارز، دچار تغییر قیمت شوند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به در پیش بودن ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علی‌ها و روز زن، ضمن تبریک و گرامیداشت این روز، خطاب به پژوهشگاه قوه قضاییه و مشاور امور زنان خود دستور داد تا بر مبنای بیانات ارزشمند و نغز اخیر مقام معظم رهبری در باب جایگاه و کرامت و حقوق زن و اجحاف و تعدی کردن در حق زن در مغرب زمین، به بررسی همه‌جانبه و ذوابعاد مقوله‌ی جایگاه رفیع زن و مادر در اجتماع و خانواده، همت گمارند و در تلاش و هماهنگی با قوه مقننه و فراکسیون زنان مجلس، نسبت به اصلاح یا وضع قوانین در این عرصه، در صورت نیاز، اقدامات مقتضی را ترتیب دهند.

رئیس دستگاه قضا از صداوسیما نیز به سبب پخش پرتکرار بیانات ارزشمند و بلند مقام معظم رهبری در باب جایگاه و کرامت و حقوق زن و اجحاف و تعدی کردن در حق زن در مغرب زمین، قدردانی کرد.

رئیس عدلیه در ادامه با گرامیداشت مجدد روز دانشجو، گفت: روز گذشته این توفیق حاصل شد تا بار دیگر در جمع دانشجویان حاضر شوم؛ حقیقتاً انسان وقتی دغدغه‌مندی و مطالبه‌گری دانشجویان را مشاهده می‌کند، مسرور می‌شود؛ نقد‌هایی که دانشجویان مطرح می‌کنند غالباً نقد‌های درست و حقی است؛ انسان وقتی این نقد‌ها را می‌شنود متوجه می‌شود که برخلاف خواست بدخواهان و دشمنان، جوانان و دانشجویان ما بصیر و آگاهند و نسبت به مسائل کشور بیدار و دغدغه‌مند هستند و از انفعال به دورند.

قاضی‌القضات با بیان اینکه روز دانشجو، یک وجه استکبارستیزی و مقابله با سلطه بیگانگان دارد، خاطرنشان کرد: روز دانشجو یادآور وقایعی است که در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ به وقوع پیوست و رخدادی ضداستکباری است؛ در آن روز، دانشجویان ما به عنوان وجدان‌های بیدار جامعه نتوانستند استقبال رژیم ستمشاهی و خائنان به وطن از معاون رئیس‌جمهور آمریکا را که نقش اصلی در کودتای ننگین ۲۸ مرداد داشت، تحمل کنند و دست به اعتراض زدند؛ در آن روز جمعی از دانشجویان مجروح شدند و سه تن از آنان به نام‌های قندچی، بزرگ‌نیا و شریعت‌رضوی نیز به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان با اشاره به دو سفر اخیر استانی هیئت عالی قضایی به استان‌های یزد و زنجان، خطاب به مقامات ذی‌صلاح قضایی دستور داد تا به هر وعده‌ای که در جریان این سفر‌ها به مردم داده شده است، جامه عمل بپوشانند و همت خود را معطوف گردانند تا کلیه‌ی مصوبات این سفرها، عملیاتی شود. رئیس قوه قضاییه در همین راستا، تاکید کرد: نباید به هیچ وجه اینگونه باشد که مردم بگویند، آمدند صرفاً وعده‌ای دادند و رفتند.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1873136 توسط ججین و در روز دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴ ساعت 13:21:00
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1873102
17 / 9 / 1404 - 10:23

جزئیات جدید از پرونده جاسوس اسرائیل در کرج/‌ کشف تجهیزات پیچیده جاسوسی از متهم

رئیس کل دادگستری استان البرز با تشریح جزئیات پرونده جاسوس اسرائیل در کرج گفت: در ویلای محل اقامت وی اقلام و تجهیزات پیچیده جاسوسی و اطلاعاتی کشف شد.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، حسین فاضلی هریکندی‌ با اعلام آغاز رسیدگی به پرونده متهم به جاسوسی برای رژیم صهیونیستی در دادگاه انقلاب کرج اظهار داشت: متهم پرونده که ایرانی دو تابعیتی و مقیم یکی از کشورهای اروپایی بوده است؛ در روز چهارم جنگ ۱۲ روزه توسط اطلاعات سپاه استان البرز شناسایی و بازداشت شد.

وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده و اسناد موجود در پرونده؛ متهم با ماموران موساد ملاقات های متعددی داشته و در سرزمین‌های اشغالی هم آموزش دیده است، افزود: متهم پس از دوسال ارتباط و آموزش‌ از سوی افسران موساد در پایتخت های چندین کشور اروپایی و سرزمین های اشغالی؛ حدود یک ماه قبل از جنگ ۱۲روزه از طریق مرز هوایی به منظور انجام ماموریت وارد کشور شد و به هنگام بازداشت و نیز در ویلای محل اقامت وی اقلام و تجهیزات پیچیده جاسوسی و اطلاعاتی کشف شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه رسیدگی به این پرونده در شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج آغاز شده است در خصوص اتهامات متهم بر اساس کیفرخواست صادره بیان کرد: پرونده وی با عنوان اتهامی «همکاری اطلاعاتی و جاسوسی به نفع رژیم صهیونیستی موضوع ماده ۶ قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت» رسیدگی خواهد شد.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1873102 توسط ججین و در روز دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴ ساعت 10:23:01
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1873129
17 / 9 / 1404 - 0:50

آخرین وضعیت پرونده پژمان جمشیدی اعلام شد

وکیل مدافع پژمان جمشیدی گفت: به علت نبود دلیل تازه در پرونده، دادگاه تجدیدنظر قرار بازداشت پژمان جمشیدی را فک و رأی اولیه را نقض کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری مهر، کامبیز برجاس، وکیل مدافع پژمان جمشیدی، در توضیح آخرین وضعیت پرونده موکلش گفت: گواهی پزشکی قانونی موجود در پرونده مربوط به روزهای آغازین طرح شکایت است و پس از آن هیچ‌یک از طرفین دوباره به پزشکی قانونی ارجاع نشده‌اند؛ بنابراین اطلاعات پزشکی موجود همان داده‌های اولیه پرونده است و هیچ سند جدیدی به آن اضافه نشده است.

وی با بیان اینکه رأی صادره از شعبه اول دادگاه تجدیدنظر مؤید اظهارات دفاعی وکیل و تیم حقوقی پرونده است، افزود: اگر در گواهی پزشکی قانونی یا سایر مستندات پرونده، دلیلی مبنی بر وقوع اتهامات ادعایی وجود داشت، دادگاه تجدیدنظر هرگز رأی بدوی را نقض نمی‌کرد. اما دادگاه با اشراف کامل بر سوابق و نظریات پزشکی قانونی، رأی اولیه را نقض و قرار بازداشت را نیز فک کرد.

برجاس تصریح کرد: پرونده یک مجموعه ادله ثابت دارد که تغییری در آن ایجاد نشده است. این‌طور نیست که یک طرف ادعایی مطرح کند و طرف دیگر چیزی متفاوت بگوید؛ در نهایت داور اصلی، یعنی دادگاه تجدیدنظر، با بررسی همان مدارک تعیین کرد که ادعاها درست است یا خیر.

این وکیل دادگستری با اشاره به استدلال مهم مندرج در متن رأی تجدیدنظر اظهار داشت: دادگاه تجدیدنظر در بخش صریحی از دادنامه اعلام کرده است که هیچ دلیل جدیدی که بتواند ادامه بازداشت آقای جمشیدی را توجیه کند در پرونده حادث نشده است. بنابراین، دادگاه وفق قانون، مکلف به فک قرار بازداشت و نقض رأی بدوی بوده است.

برجاس در پایان تأکید کرد: قطعیت دادنامه تجدیدنظر و استناد قانونی آن، پاسخ تمام ادعاهای بی‌پایه است و نشان می‌دهد ادله پرونده از ابتدا حکایت دیگری داشته است.

گفتنی است؛ در ۲۹ مهرماه گزارش بازداشت یک «بازیگر مشهور» منتشر شد و ساعاتی بعد نام پژمان جمشیدی به‌عنوان فرد مورد شکایت مطرح شد. پرونده با شکایت یک زن تشکیل و جمشیدی ابتدا بازداشت و سپس با وثیقه آزاد شد.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1873129 توسط ججین و در روز دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴ ساعت 00:50:57
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1873118
17 / 9 / 1404 - 0:40

پل خلیج‌فارس؛ پروژه‌ای به درازی عمر ۶ دولت

درحالی کلنگ ساخت پل استراتژیک خلیج‌فارس قشم در دولت نهم به زمین زده شده که این پروژه به دلیل مشکلات مالی، ضعف مدیریت و … حدود ۱۰ درصد پیشرفت داشته و وعده‌های مسئولان نتوانسته روند اجرایی آن را سرعت بخشد.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، سال‌هاست “وعده” جزء لاینفکی از پروژه استراتژیک پل خلیج‌فارس شده است؛ این موضوع ترجیع‌بند اظهارت مسئولان مربوطه در دولت‌های مختلف بوده است. در دولت قبل دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد انتقادات بی‌سابقه‌ای را به عملکرد دولت دوازدهم در این زمینه داشت و وعده داد این پروژه متوقف شده را مجددا روی ریل می آورد.

عبدالملکی بهمن ۱۴۰۱ در آیین از سرگیری ساخت پل خلیج فارس گفته بود:‌ اولویت تکمیل زیرساخت‌ها در مناطق آزاد با زیرساخت‌های ترانزیت و حمل و  نقل است. در این راستا شاهد آغاز عملیات اجرایی پل خلیج‌فارس پس از حدود ۷ سال توقف به دلیل اهمیت فوق‌العاده بالای آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه در قالب پروژه پل خلیج فارس، ظرفیت بندر راهبردی کاوه به ۴۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا افزایش می‌یابد، اضافه کرد: علاوه بر این در این پل ۴ باند رفت و برگشت جاده‌ای خط ریلی و دو مسیر پیاده‌روی ساخته خواهد شد. پل خلیج فارس شاه‌کلید پروژه ۴ گانه است  و با تکمیل آن یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور شمال – جنوب تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه این پروژه ۷ سال معطل مانده است گفت: کدام طرح توسعه‌ای کشور مشکل مالی ندارد؟ در دولت قبل برای واردات واکسن کرونا می‌گفتند مشکل مالی و FATF داریم که باعث شد هزاران نفر از مردم عزیز ایران جان خود را از دست بدهند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه مادر بزرگ ۹۵ ساله من هم می‌تواند بگوید پول ندارم اظهار کرد: باید بروید پول را جور کنید نباید بگوییم به توسعه کشور منهای اروپا و آمریکا اعتقاد نداریم. تامین مالی ساخت پل خلیج فارس از سه بخش انجام می‌شود؛ یک بخشی را دولت، بخش دیگری را سازمان منطقه آزاد قشم و قسمت سوم منابع مالی از طریق فاینانس و سرمایه‌گذار خارجی تامین خواهد شد.

باوجود تاکید دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد بر تامین مالی ساخت پل خلیج‌فارس، اما حدود ۷ ماه بعد معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد قشم طی نامه‌ای به شرح زیر به شرکت پتروساحل توسعه خلیج‌فارس از تعلیق ساخت پل خلیج‌فارس خبر داد؛ «نظر به مشکلات و معضلات موجود در موضوع تامین مالی قرارداد با عنوان ” موافقت‌نامه پیمان پروژه شبکه ارتباطی خلیج‌فارس” و به جهت دستیابی به منابع فایل قبول در موضوع تامین مالی پروژه پل خلیج‌فارس، بدین سبب و وفق ماده ۸-۸ شرایط عمومی منضم به پیمان صدرالاشاره، پروژه پل خلیج‌فارس از زمان این ابلاغیه تعلیق می‌شود. لازم است اقدامات موردنیاز به‌جهت راه‌اندازی سازوکار تعلیق این پروژه در معیت مشاور کارفرما در دستور کار قرار گیرد.»

وعده تسریع ساخت پل خلیج‌فارس

به گزارش تسنیم، در دولت چهاردهم هم عملا اقدامی به جز چند وعده برای ساخت پروژه مذکور داده نشده است. چه آن‌که اسفندماه سال قبل رضا مسرور دبیر کنونی شورای عالی مناطق آزاد در این‌باره گفته بود:‌ تسهیلگری جهت رفع موانع و مشکلات ساخت و اتمام این پروژه باید یکی از اولویت های مهم منطقه آزاد باشد.چالش‌های مالی و اداری در راستای اتمام پل خلیج فارس را پیگیری خواهم کرد و امیدوارم که مدیرعامل و هیئت مدیره منطقه آزادقشم با همدلی و همکاری با پیمانکاران و سرمایه‌گذاران هر چه سریعتر این شاهراه حیاتی را به بهره برداری برسانند.

وی با تاکید بر استفاده از توان بخش خصوصی و استفاده از مسیرهای مختلف برای اتمام هر چه زودتر پل خلیج فارس گفت: اراده کارفرما و پیمانکاران در به ثمر رسیدن این پروژه باید به صورتی باشد که در همین دولت شاهد بهره برداری از این پروژه عظیم باشیم.

وی بیان کرد: راه‌اندازی این پل بین بندر پُهل در سرزمین اصلی و بندر لافت در جزیره قشم، نقش موثری در تسهیل در رفت و آمد، جذب سرمایه گذاران و رونق اقتصادی دارد.

وی با تاکید بر اتمام هر چه سریعتر این پروژه افزود: باید به دنبال تامین مالی از مبادی مختلف باشیم و به شیوه‌ای پروژه را پیش ببریم که ساخت و ساز متوقف نشود.

پرداخت حق نظارت برای یک پروژه متوقف شده

به گزارش تسنیم، بر اساس گزارش سازمان حسابرسی کشور برای احداث پل خلیج فارس در نیمه نخست سال گذشته، مبلغ ۶۵۸ میلیارد و ۳۸۴ میلیون ریال (معادل ۶۵ میلیارد و ۸۳۸ میلیون تومان) در ذیل مخارج انباشته پرداخت شده است.

سازمان حسابرسی در این‌باره اعلام کرد: «افزایش هزینه در پروژه احداث پل خلیج فارس مربوط به مبالغ پرداختی به شرکت مهندسان مشاور اوج پژوهش بابت حق‌الزحمه نظارت عالیه بر اساس قرارداد شماره (…) موضوع خدمات نظارت عالیه، نظارت فنی و کارگاهی است. همچنین مبالغی بابت تخریب و بازسازی اسلب‌های بتنی اسکله توسط شرکت آذرپیوند قشم و نیز بابت کارکرد دوره مربوط به بخش پل خلیج فارس به ذیحساب طرح‌های عمرانی پرداخت شده است.

مانده سنوات قبل بابت قرارداد اجاره زمین در سال‌های ۹۰ لغایت ۹۳ موردنیاز برای تجهیز کارگاه پیمانکار پل خلیج فارس مورد استفاده قرار گرفته که پس از اتمام پروژه، به بهای تمام‌شده منظور خواهد شد.»

ضعف مدیریت دلیل توقف مگاپروژه‌ خلیج‌فارس

احمد مرادی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خرداد امسال در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم با بیان اینکه پل خلیج فارس یکی از مگاپروژه‌های مهم و تأثیرگذار در جنوب کشور است، گفته بود: موقعیت این پل بین بندر پهل و بندر لافت، جزو نقاط استراتژیک حمل‌ و نقل دریایی و زمینی کشور محسوب می‌شود. پروژه‌ای که کلنگ آن در دولت نهم به زمین زده شد و حدود ۱۰ درصد پیشرفت داشت، اما با گذر زمان به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای و ضعف در مدیریت پروژه متوقف ماند.

وی افزود: با این حال نگاه مجلس به این پروژه همچنان مثبت است و معتقدیم امروز، بیش از هر زمان دیگری اجرای این پل می‌تواند کشور را در مسیر توسعه متوازن، به‌ویژه در جنوب و سواحل مکران، قرار دهد.امروز مردم قشم برای تردد، وابسته به شناورها و لندینگ‌کرافت‌ها هستند. پل خلیج فارس این وابستگی را کاهش می‌دهد و حتی در شرایط بحرانی مثل طوفان یا ممنوعیت ترددهای دریایی، می‌تواند نقش نجات‌بخش داشته باشد.

وی با بیان این‌که توسعه این پل همزمان با توسعه بندر کاوه در جزیره قشم برنامه‌ریزی شده است، یادآور شد: ظرفیت بندر کاوه حدود ۷۰۰ هزار TEU در سال است، اما با اتصال زمینی و توسعه همزمان، این عدد می‌تواند به دو میلیون TEU افزایش یابد. این اتفاق می‌تواند بار بزرگی از بندر شهید رجایی، که در حال حاضر نزدیک به ۷ میلیون TEU ظرفیت دارد، بردارد و پشتیبانی مؤثری برای آن ایجاد کند.

وی با تاکید بر این‌که قشم می‌تواند به یک پایانه ترانزیتی مکمل بندرعباس تبدیل شود، به‌ویژه در مسیرهایی که از آسیای میانه، چین و روسیه قصد عبور از خاک ایران را دارند،قشم یک فرصت استراتژیک است، اما برای تحقق ظرفیت‌های آن نیاز به مدیرانی توانمند، اهل عمل و برخوردار از اراده توسعه‌ای داریم. باید کسانی در رأس امور منطقه آزاد قرار بگیرند که اهل میدان باشند.

وی تاکید کرد: در قشم پروژه‌هایی مثل همین پل، توسعه بندر، ایجاد مراکز درمانی و زیرساخت‌های گردشگری، همگی ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای دارند، اما متأسفانه برخی از آن‌ها به حال خود رها شده‌اند. حالا که فرصت جدیدی در دولت شکل گرفته، انتظار می‌رود با هم‌افزایی دستگاه‌ها، این عقب‌ماندگی جبران شود.

پل خلیج فارس کلید توسعه قشم

در همین رابطه کمال ابراهیمی کاوری، تحلیلگر مناطق آزاد به تسنیم می‌گوید: پل خلیج فارس سالهاست به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی کشور مطرح است؛ پروژه‌ای که می‌تواند قشم را از یک جزیره مهم به یک هاب بزرگ تجاری، صنعتی و لجستیکی ایران در خلیج فارس تبدیل کند. اهمیت این طرح تنها در ساخت یک پل خلاصه نمی‌شود؛ بلکه در ایجاد اتصال پایدار، سریع و کم‌هزینه میان قشم و سرزمین اصلی است؛ اتصالی که شرط لازم برای جذب سرمایه‌گذاری، توسعه صنایع و افزایش سهم ایران در تجارت دریایی منطقه است.

وی افزود: در شرایطی که کشورهای منطقه همچون عمان، امارات و قطر با سرعت در حال توسعه کریدورها، بنادر و مناطق آزاد خود هستند، ایران نیز نیازمند تکمیل پروژه‌هایی است که پیام مستقیم برای سرمایه‌گذاران و بازیگران بزرگ تجارت منطقه دارد. پل خلیج فارس یکی از همان پیام‌هاست. پیامی که نشان می‌دهد ایران مسیر رشد اقتصادی جنوب را جدی گرفته است.

وی در عین حال تصریح کرد: با وجود تلاش‌هایی که در طول سال‌های گذشته انجام شده، روند پیشبرد این طرح در برخی مقاطع بیشتر اداری بوده تا راهبردی. این در حالی است که چنین پروژه‌ای نیازمند انسجام، تداوم تصمیم‌گیری و پیگیری عملی است. برخی از ساختارهای متولی، گاهی بیش از آنکه موتور محرک پروژه باشند، نقش ناظری از دور را ایفا کرده‌اند. نقشی که برای پروژه‌ای در این سطح کافی نیست.

به گفته وی، قشم برای تبدیل‌شدن به قطب انرژی، صنعت و ترانزیت منطقه به این پل نیاز دارد. سرمایه‌گذاران و صنایع بزرگ تنها زمانی به این جزیره می‌آیند که مسیر دسترسی آن به شبکه سرزمینی پایدار و قابل پیش‌بینی باشد. پل خلیج فارس می‌تواند همین مسیر را فراهم کند.مسیری که هزینه حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد، سرعت انتقال کالا را افزایش می‌دهد و جایگاه ایران را در کریدورهای بین‌المللی تقویت می‌کند.

کارشناس مناطق آزاد با تاکید بر این‌که اکنون زمان تصمیم‌های بزرگ است، پروژه‌هایی مانند پل خلیج فارس نباید در پیچیدگی‌های اداری گرفتار شوند. این پل، کلیدی برای گشودن قفل توسعه قشم و افزایش سهم ایران در تجارت منطقه‌ای است. اگر امروز با نگاه جدی و ملی به این طرح پرداخته نشود، فردا ممکن است تنها نظاره‌گر پیشی گرفتن رقبایی باشیم که با انسجام و سرعت در حال ساخت آینده خود هستند.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1873118 توسط ججین و در روز دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴ ساعت 00:40:22
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر