شماره : 1871865
24 / 7 / 1404 - 19:33

علی لاریجانی پیام رهبر انقلاب را به پوتین تقدیم کرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی در سفر خود به روسیه ضمن دیدار با پوتین، پیام رهبر معظم انقلاب را به وی تقدیم کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، عصر امروز، ۲۴ مهرماه ۱۴۰۴، علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ملاقات با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی را به وی تقدیم، و درباره موضوعات دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کرد.

پیشتر اعلام شد که صبح امروز علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در سفری یک روزه، به روسیه سفر کرده است.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1871865 توسط ججین و در روز پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۴ ساعت 19:33:56
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1871968
24 / 7 / 1404 - 6:36

سردار علیرضا افشار درگذشت

سردار علیرضا افشار رئیس ستاد مرکزی سپاه دردوران دفاع مقدس ، فرمانده اسبق نیروی مقاومت بسیج و رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ساعاتی قبل براثر عارضه قلبی دارفانی را وداع گفتند.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، سردار علیرضا افشار رئیس ستاد مرکزی سپاه در دوران دفاع مقدس ، فرمانده اسبق نیروی مقاومت بسیج و رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ساعاتی قبل براثر عارضه قلبی دارفانی را وداع گفتند.

سردار علیرضا افشار در سال ۱۳۳۰ در مشهد متولد شد. او دیپلم خود را از مدرسه علوی مشهد دریافت کرد و فارغ التحصیل دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف است.

وی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل فعالیت‌های سیاسی توسط نیروهای ساواک دستگیر شده، و ۴ ماه زندانی بود، او از دانشجویان پیرو خط امام (س) بوده و در تسخیر لانه جاسوسی حضور داشته است.

سردار افشار از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۱ در شورای مرکزی جهاد سازندگی عضویت داشته است، او همچنین مسئولیت جانشینی و ریاست ستاد مرکزی و نیز سخنگویی سپاه پاسداران را در سال های دفاع مقدس به عهده داشته و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ به عنوان فرمانده نیروی مقاومت بسیج فعالیت می‌کرد.

وی در فاصله سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ نیز رئیس دانشگاه امام حسین علیه السلام بود؛ همچنین معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، معاون سیاسی و معاونت اجتماعی وزارت کشور را در کارنامه خود داشت.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1871968 توسط ججین و در روز پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۴ ساعت 06:36:28
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1871861
23 / 7 / 1404 - 21:00

اظهارات جدید درباره قتل زهرا قائمی: «علت اختلاف مالی نبود، چیز دیگری است»

یک جامعه‌شناس می‌گوید: «اختلاف خانوادگی یعنی این امری مربوط به حوزه خصوصی است و بیشتر از آن نباید مداخله و ورود کرد. چون در حوزه خصوصی و خانواده رخ داده است. در خانواده هم گفته می‌شود که خشونت و درگیری و ناسازگاری امری عادی است. از این رو قتل زنان و خشونت علیه زنان عادی است و می‌دانیم که تقریبا بیشترین موارد قتل زنان، به دست نزدیکانشان، یا پدر یا همسر یا پارتنرشان در جهان صورت می‌گیرد.»

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرآنلاین، شب ۱۶ مهرماه ۱۴۰۴ زنی توسط همسرش کشته می‌شود، زن، کارمند دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران است،‌ عکسی از او که شبیه عکس‌های پرسنلی است، با همین اطلاعات منتشر و در شبکه‌های اجتماعی پربازدید می‌شود. صبح ۲۲ مهر پلیس ویدئویی از مردی منتشر می‌کند که خودش را همسر و قاتل زهرا قائمی معرفی می‌کند.

اصغر حسن‌زاده، شوهر دخترعموی زهرا قائمی می‌گوید: «زهرا با ما در ارتباط بود و همه چیزمان با هم بود؛ ۴۲ سالش بود، حادثه چهارشنبه ۱۶ مهرماه اتفاق افتاده است، ما آن شب شهرستان و در مسیر برگشت بودیم؛ زهرا خواهرزاده خود را به سرپرستی گرفته بود و با او زندگی می‌کرد؛ چون دانشگاه خواهرزاده‌اش روبه‌روی محل زندگی‌اش بود، آنجا ثبت‌نامش کرده بود که درسش را ادامه بدهد. خواهرزاده زهرا شب حادثه با ما تماس گرفت که من به خانه آمده‌ام؛ خاله‌ام نفس نمی‌کشد، کبود است نبض ندارد، چه کار کنم، خودتان را برسانید. به او گفتیم ما شهرستانیم؛ سریع به اورژانس زنگ بزن که تا ما برسیم.

بعد پیگیری‌ها متوجه شدیم زهرا تمام کرده است؛ همان لحظه‌ای که تماس من با خواهرزاده زهرا قطع شد، من به شوهر زهرا که اسمش علی است، زنگ زدم؛ گفتم علی کجایی، گفت من بیرونم؛ گفتم علی چکار کردی بگو؛ گفتم حرف راست را بزن که بتوانم کمکت کنم؛ چیزی که برگشت گفت این بود: من توی خیابان هستم و گفت من و زهرا دعوا کردیم، اعصابم خورد شد و یک لحظه بلند شدم دست انداختم و خرخره خانمم را گرفتم و بعد که ولش کردم، افتاد روی زمین؛ بعد ترسیدم و از خانه زدم بیرون….»

او ادامه می‌دهد: «نمی‌خواهم وارد جزئیات زندگی مرحوم بشوم؛ مشاجره‌شان بیشتر برای موضوعات مالی بود؛ علی به اموال خانمش، زهرا چشم داشت و اگر کلی بخواهید ثبت کنید، همین بود.»

پیرو انتشار این گفت‌وگو کسانی که خود را از اعضای خانواده قاتل معرفی می‌کردند، در تماس‌هایی توضیحاتی متناقض و متفاوتی ارائه کردند، بر همین اساس خبرآنلاین طی تماسی با مهدی بیرانوند که در ابتدا خود را برادر علی متهم به قتل زهرا قائمی معرفی و در نهایت خودش را پسرعموی متهم به قتل معرفی کرد، به خبرآنلاین گفت: «این حرفهایی که به شما گفته‌اند و نوشته‌اید، اصلا درست نیست؛ اینکه گفته‌اند برای مال و اموال این اتفاق افتاده، اصلا چنین چیزی صحت ندارد، این زن و شوهر اصلا مشکلی با هم نداشتند و خیلی هم با همدیگر خوب بودند.»

او ادامه داد: «علی که همسر خود را نکشته و قتلی در میان نبوده است؛ زهرا و همسرش جر و بحث کردند، دعوا کردند و در این دعوا زد و خوردی هم شده ولی اینکه علی خواسته باشد زنش را بکشد، نه اصلا چنین چیزی نبوده است. قبلا یک نفر مزاحم زهرا شده بود که چند وقتی است درگیر آن بودند و  علی چند سری هم از شدت ناراحتی بخاطر این موضوع اقدام به خودکشی داشته و پرونده‌اش هم موجود است؛ اعصابش نمی‌کشید و نمی‌توانست تحمل کند؛ درگیری ذهنی داشت و مسئله مزاحمت‌های ناموسی هضمش برایش سخت بود چند باری به خودکشی دست زده بود.»

 قتل زنان را به عنوان اختلاف خانوادگی صورت‌بندی می‌کنند

فارغ از اینکه حقیقت و علت واقعی این ماجرای قتل چه بوده، موضوعات مطرح شده از سوی پسرعموی متهم به قتل و بیان عبارات گنگی چون مزاحمت ناموسی نشان می‌دهد نگرانی جامعه‌شناسان و فعالان حقوق زنان همچنان پابرجاست، چرا که در مورد خشونت زمینه‌های فرهنگی، فکری، اجتماعی و اقتصادی وجود دارد و مورد بررسی قرار می‌گیرد اما در مورد زنان به طور مشخص، یک پیش فرضی وجود دارد که خشونت علیه زنان را به یک امر عادی تبدیل کند. اغلب در گزارش‌های رسمی از سوی مقامات پلیس یا رسانه‌ها اعلام می‌کنند که علت قتل اختلاف خانوادگی بوده، یعنی از قبل یک توجیه و چهارچوب مشخص دارند که بگویند این قتلی که رخ داده اختلاف خانوادگی بوده است.

سیمین کاظمی، جامعه‌شناس، دراین‌باره می‌گوید: اختلاف خانوادگی یعنی این امری مربوط به حوزه خصوصی است و بیشتر از آن نباید مداخله و ورود کرد. چون در حوزه خصوصی و خانواده رخ داده است. در خانواده هم گفته می‌شود که خشونت و درگیری و ناسازگاری امری عادی است. از این رو قتل زنان و خشونت علیه زنان عادی است و می‌دانیم که تقریبا بیشترین موارد قتل زنان، به دست نزدیکانشان، یا پدر یا همسر یا پارتنرشان در جهان صورت می‌گیرد.

او تاکید می‌کند: در ایران این واقعیت پذیرفته نمی‌شود که این زن کشی است و تمایل دارند قتل زنان را به عنوان اختلاف خانوادگی صورت بندی کنند و بازتاب دهند. تا وقتی که مسئله را به این شکل بازنمایی می‌کنند، به این معنی است که اراده ای برای پیش گیری از قتل و خشونت علیه زنان وجود ندارد.

کاظمی با اشاره به موضوع لایحه خشونت علیه زنان که اسمش هم حتی عوض شده، ادامه می‌دهد:  وقتی لایحه ای به مدت ۱۲ سال معطل می‌ماند، نشان می‌دهد که اصلا فوریت ندارد. در نتیجه این را گذاشته اند تا ببینند چه زمانی بین سه قوه به توافق خواهند رسید و ببینند چیزی که از آن باقی مانده است به تصویب خواهد رسید یا نه.

این جامعه‌شناس می‌گوید: موضوع دیگر، مفروضاتی است که در جامعه ما درمورد زنان وجود دارد. یکی از مفروضاتی که در این جامعه وجود دارد این است که زن و فرزند، اموال مرد و جزو متعلقاتش هستند. وقتی چیزی در مالکیت کسی باشد، او که مالک است می‌تواند به راحتی درموردشان تصمیم بگیرد. بعد از قتلی که در طالش در مورد رومینا اشرفی رخ داد، پدران دیگری هم به این آگاهی درمورد مصونیت خودشان از مجازات رسیده‌اند و این که قتل دختر نمی‌تواند مجازات سنگین داشته باشد. می‌بینیم حتی این مالکیت بر زنان فقط درمورد پدر و همسر نیست. مثلا می‌بینیم که پسرعموها یا سایر افراد مذکر خانواده هم همین حس را دارند که یک زن در مالکیت همه آن‌ها است و می‌توانند هر تصمیمی که بخواهند درموردش بگیرند و به نتیجه بگیرند که خودشان او را مجازات کنند. از طرفی قوانین حمایت نمی‌کنند و برخی قوانین علیه زنان هستند. زنان اجازه صحبت کردن درمورد مسائل و مشکلاتشان ندارند. در نتیجه آن چیزی که این قتل‌ها را تسهیل می‌کند، خشونت نهادی و ساختاری است. خشونتی است که با نادیده گرفتن و حمایت نکردن و کاری نکردن، علیه زنان اعمال می‌شود.

او ادامه می‌دهد: ما فجیع‌ترین قتل‌ها و انواع خشونت علیه زنان را دیده‌ایم و هیچ وقت ندیده‌ایم که یک مقام مسئول دولتی این را به صراحت و بدون اما و اگر محکوم کند. این مفروضاتی که در جامعه وجود دارد و اساس آن، ارزش‌ها و هنجارهای مردسالاری است، خشونت ساختاری موجود و قوانینی که برای حمایت از زنان وجود ندارد، این عادی انگاشتن خشونت علیه زنان، همه باعث می‌شود که خشونت‌ها تداوم پیدا کند.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1871861 توسط ججین و در روز چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴ ساعت 21:00:48
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1871851
23 / 7 / 1404 - 20:50

اطلاعیه سازمان حمایت درباره افزایش قیمت محصولات یک خودروساز خصوصی

سازمان حمایت ضمن ارائه توضیحاتی درباره افزایش قیمت محصولات یک خودروساز خصوصی اعلام کرد: افزایش قیمت‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۴ اعمال می‌شود و خریدارانی که خودروی خود را پیش از این تاریخ تحویل می‌گیرند، از پرداخت مبلغ اضافی معاف هستند.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری ایسنا، ظهر چهارشنبه (۲۳ مهرماه) شبکه یک صدا و سیما طی گزارشی به افزایش قیمت محصولات یکی از شرکت‌های خصوصی خودروسازی اشاره کرد که در آن به افزایش بی رویه و گرانی محصولات این شرکت خودروسازی اشاره و با انتقاد از عملکرد سازمان حمایت به عنوان نهاد زیر مجموعه وزارت صمت از سکوت این نهاد در قبال افزایش قیمت این شرکت خودروسازی دریافت کننده ارز وارداتی انتقاد کرد.

حال، سازمان حمایت با انتشار اطلاعیه‌ای به این گزارش پاسخ داد که متن آن به شرح زیر است:

۱. سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان حسب وظایف محوله بر اساس مستندات و مدارک مثبته ضمن بررسی عملکرد شرکت مدیران خودرو طی مرداد ماه گذشته اقدام به بررسی و تعیین قیمت کارشناسی جدید محصولات شرکت کرده و با عنایت به فرآیند تعریف شده، مراتب را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال که توسط وزارت مذکور طی ماه گذشته جهت اقدام به شرکت مدیران خودرو ابلاغ کرده است.  

۲. باعنایت به استقرار شرکت در منطقه ویژه اقتصادی افزایش تعرفه واردات خودرو و قطعات منفصله ( CKD ) به یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت نهایی مصرف کنندگان است. لذا با عنایت به اعمال افزایش‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۴ و فرآیند تولید محصولات در شرکت‌های مونتاژی، اعمال افزایش‌های مذکور در قیمت نهایی مصرف کننده لاجرم  است و متقاضیانی که موعد تحویل آنها قبل از سال ۱۴۰۴ بوده است مشمول این افزایش نخواهند شد.

۳. در پایان این سازمان اعلام می‌دارد که کلیه مصرف کنندگان در صورت تقاضای بررسی قیمت و شکایت در این زمینه از شرکت مذکور می توانند با در دست داشتن فاکتور خرید خودرو به ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان محل اقامت خود و یا سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مراجعه و اقدام به ثبت شکایت کنند.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1871851 توسط ججین و در روز چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴ ساعت 20:50:47
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1871848
23 / 7 / 1404 - 20:45

پشت‌پرده حمایت‌های موساد و آلمان از گروهک تروریستی «دیدک»/ پروژه اسرائیل برای ناامن‌سازی جنوب‌شرق!

سیستان و بلوچستان سال‌هاست به‌عنوان یکی از اهداف اصلی موساد برای ناامن‌سازی مطرح است اما این بار اسناد این اقدامات پلید در قالب گروهک تروریستی «عبیدالله بلوچی»، که به او «دیدک» هم می‌گویند، بیش از پیش هویدا شده است.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، استان سیستان و بلوچستان سال‌هاست به‌عنوان یکی از اهداف اصلی موساد سرویس جاسوسی رژیم صهیونی برای ناامن‌سازی مطرح است اما این بار اسناد این اقدامات پلید در قالب گروهک تروریستی «عبیدالله بلوچی»، که به او «دیدک» هم می‌گویند، بیش از پیش هویدا شده است.

«دیدک» خیلی وقت پیش از این‌ها سرکرده یک گروهک تروریستی در پاکستان بود اما همزمان با فروپاشی داعش در منطقه و بروز اختلاف در گروهکش، آبان‌ماه ۱۳۹۶ به ایران می‌آید و سپس به آلمان متواری و در آنجا ساکن می‌شود.

او در آلمان با حمایت موساد و پشتیبانی سازمان اطلاعاتی آلمان، گروهکش را برای اقدام علیه امنیت ملی ایران و تجزیه کشور و به‌عبارتی مقدمه برای تحقق رؤیای اسرائیل بزرگ به‌راه می‌اندازد.

اعضای این گروهک تروریستی در نخستین مأموریت خود تلاش کردند اقداماتی را که در راستای خدمت‌رسانی به مناطق کم‌برخوردار روستایی سیستان و بلوچستان انجام می‌شد، مختل کنند با این رویکرد که مردم این مناطق طعم رفاه و امنیت را نچشند؛ در این راستا کار را با اهداف مختلف آغاز کردند؛ از تخریب دکل‌های برق و مخابرات تا به آتش کشیدن ماشین‌آلات راهسازی!

یکی از اعضای دستگیرشده گروهک «دیدک» در اعترافات خود با اشاره به عملیات به آتش کشیدن ماشین‌آلات سنگین راهسازی، اظهار داشت: تقریباً ۳۶ ماشین سنگین شامل کامیون، گریدر، لودر و غلطک را در کارگاه راهسازی به آتش کشیدیم. در یک عملیات شیشه دو بیل مکانیکی پایین بود و شیشه مابقی ماشین‌آلات را شکستیم و داخل آنها بنزین ریختیم و بعد آنها را آتش زدیم.

مأموریت بعدی به‌دستور کارفرمایشان موساد، خرید سلاح برای قتل‌عام مردم بی‌گناه چه ایرانی و چه غیرایرانی بود. یکی از اعضای گروهک در اعترافات خود در این زمینه این‌گونه بیان می‌کند: دستور داشتیم پنج نفر اتباع پاکستانی را که در در شهرستان مهرستان حضور داشتند، به‌گروگان بگیریم و بکشیم.

این تروریست در خصوص نحوه پرداخت مالی به اعضای گروهک این‌گونه بیان کرد: به ما می‌گفتند؛ “پول از طریق صرافی برای شما واریز می‌شود.”، و پولی هم که برای ما واریز می‌شد از طریق صرافی‌های مختلف بود.

گروهک تروریستی «دیدک» اما یک دستور کار مهم دیگر هم داشت؛ همزمان با ۱۲ روز تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک ایران و وقتی پاسخ موشکی و پهپادی ایران این رژیم را درمانده کرده بود، به حمله تروریستی به مراکز تأمین و حفظ امنیت سیستان و بلوچستان مأمور شدند.

یکی از اعضای دستگیرشده این گروهک تروریستی در اعترافات خود در این خصوص گفته است: به ما دستور داده شده بود که در عملیات هفتم به‌سمت پاسگاه‌ها و نیروهای نظامی برویم؛ اسرائیل هم به ایران حمله کرد و در این ایام دیدک خیلی بیشتر به ما اصرار می‌کرد که به ارگان‌های نظامی حمله کنیم.

اما با رصد و عملیات سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات و البته همراهی مردم منطقه، اینجا نقطه پایان شرارت این تروریست‌ها شد و گروهک عامل موساد و سرویس جاسوسی آلمان متلاشی شد و این عملیات به‌عنوان شکستی دیگر برای توهم ایجاد اسرائیل بزرگ به ثبت رسید.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1871848 توسط ججین و در روز چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴ ساعت 20:45:42
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1871817
23 / 7 / 1404 - 20:40

مرز پرسشگری و حرمت گفت‌وگو؛ تحلیل نشست خبری معاون بهداشت وزارت بهداشت

تنش نشست خبری وزارت بهداشت با عذرخواهی پایان یافت؛ اما این پرسش می‌ماند: مرز پرسشگری و حرمت گفت‌وگو کجاست؟ این یادداشت بر اجرای پروتکل نشست‌ها، آموزش ارتباطات بحران و تقویت حمایت صنفی تأکید دارد.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، رخداد اخیر در نشست خبری وزارت بهداشت، با درگیری لفظی میان معاون وزیر و یک خبرنگار آغاز شد و با عذرخواهی سریع مقام‌ها پایان یافت، این واکنش قابل تقدیر است چون نشانه پذیرش مسئولیت و آمادگی برای اصلاح است؛ اما نباید ما را از بررسی ریشه‌ها و اصلاح روش‌های ارتباطی بازدارد.

سوی مثبت ماجرا، پاسخگویی فوری و تلاش برای بازسازی اعتماد عمومی بود. اگر این رویکرد با اقدام‌های پایدار همراه شود، می‌تواند فضای شفاف و محترمانه‌ای بسازد و پیام روشنی درباره احترام به سرمایه انسانی (به‌ویژه خبرنگاران) ارسال کند، در مقابل، عذرخواهی بدون برنامه مشخص، به جبرانی کلامی تقلیل می‌یابد و از تکرار خطا جلوگیری نمی‌کند.

در بخش ضعف‌ها، به‌کارگیری زبان توهین‌آمیز (حتی اگر تحت فشار لحظه‌ای باشد) کرامت فردی و اعتماد عمومی را مخدوش می‌کند؛ آن هم در حوزه حساسی مانند سلامت روان که پاسخگویی دقیق، آرام و حرفه‌ای می‌طلبد، همچنین مدیریت نشست از نظر زمان‌بندی، نوبت‌دهی و هدایت پرسش‌ها ناکافی بود، مجری و تیم اجرا باید مسیر گفت‌وگو را بر موضوعات اصلی نگه دارند و از تنش‌های بیهوده پیشگیری کنند.

خبرنگاران نیز مسئولیت حرفه‌ای دارند، پرسشگری برای روشن‌کردن واقعیت و افزایش آگاهی عمومی است، نه تولید جنجال. تکیه بر سند و عدد، طرح پرسش‌های روشن و مرتبط، و پرهیز از القای نیت یا حاشیه‌سازی، مرز میان کار حرفه‌ای و جلب توجه را روشن می‌کند.

رشد رسانه‌های زرد چالش دیگری است. طرح پرسش‌های نامرتبط یا تحریک‌آمیز به کیفیت نشست‌ها لطمه می‌زند. راه درست، محدودکردن پرسش نیست؛ اجرای قواعد روشن است: نوبت‌دهی شفاف، رعایت زمان، پایبندی به موضوع و مدیریت قاطع اما محترمانه رفتارها.

نهادهای صنفی و اتحادیه‌های رسانه‌ای باید پشت خبرنگاران بایستند: حمایت فوری در موقعیت‌های پرتنش، آموزش‌های مستمر، و سازوکارهای روشن برای رسیدگی به تخلفات، این‌ها هم از حقوق خبرنگاران صیانت می‌کند و هم به اعتبار رسانه‌ها و شفافیت عمومی کمک می‌کند.

این رخداد هشداری جدی است: اعتماد عمومی زمانی پایدار می‌ماند که «پرسشگری حرفه‌ای» و «پاسخگویی محترمانه» هم‌زمان نهادینه شود. با سه گام عملی؛ اجرای پروتکل نشست‌های خبری، آموزش ارتباطات بحران برای مدیران و خبرنگاران، و تقویت سازوکارهای حمایت صنفی می‌توان از تکرار رخدادهای مشابه جلوگیری کرد و سطح گفت‌وگوی عمومی را از هیجان لحظه‌ای به محتوای سنجیده ارتقا داد.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1871817 توسط ججین و در روز چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴ ساعت 20:40:32
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1871844
23 / 7 / 1404 - 20:35

منظومه نماز در اندیشه رهبر انقلاب؛ از عبادت فردی تا راهبرد تمدنی

سه دهه پیام به اجلاس‌های سراسری نماز، تصویری کم‌نظیر از سیر نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی به این فریضه دینی ارائه می‌دهد؛ نگاهی که از «عبادت فردی» آغاز می‌شود و تا سطح «راهبرد تمدنی» امتداد پیدا می‌کند.

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۴، رهبر انقلاب اسلامی بیش از سی پیام (سی‌و‌دو پیام) به اجلاس‌های سراسری نماز ارسال کرده‌اند. در رهیافتی در اندیشه ایشان درمی‌یابیم در پسِ تکرار این فریضه معنوی، یک نظام فکری هدفمند و منسجم درباره‌ جایگاه نماز در حیات فردی و اجتماعی مسلمانان شکل گرفته است. این نوشته، در واقع یک منظومه‌ فکری سه‌‌دهه‌ای است که مسیر تحول از «نمازِ فردی» تا «اقامه‌ تمدنی» را ترسیم می‌کند؛ منظومه‌ای که از نگاه معنوی آغاز می‌شود، به ساختار فرهنگی و تربیتی می‌رسد و در نهایت، در قالب نظریه‌ی تمدن اسلامی جمع‌بندی می‌شود، مرور این پیام‌ها نشان می‌دهد که نماز در این اندیشه، محور تربیت انسان، محور ایمان جامعه و ستون تمدن اسلامی است.

محور اول: نماز، محور هستی دینی و معیار جامعه صالح (پیام‌های سال‌های ۱۳۷۲ ـ ۱۳۷۰)

در نخستین پیام‌ها (۱۳۷۰ تا ۱۳۷۲) نماز به‌عنوان بنیان حیات معنوی و شاخص حکومت الهی معرفی می‌شود، «برپاداشتن نماز، نخستین ثمره‌ی حکومت صالحان است.» (پیام ۱۵/۰۷/۱۳۷۰) در این سطح، نماز تنها عبادت فردی نیست، بلکه نظام ارتباطی انسان با خدا و اساس اخلاق اجتماعی دانسته می‌شود، به‌تعبیر دیگر، نماز در این مرحله زبان حیات معنوی و روح نظام اسلامی است، چرا که رکن اصلى دین است و باید اصلى‌ترین جایگاه را در زندگى مردم داشته باشد.

ایشان همچنین از تمامی دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر، مطالبات جدی دارند (۱۶/۰۶/۱۳۷۱) و در پیام خود در تاریخ ۲۱/۰۶/۱۳۷۱ همگان را ـ اعم از والدین، معلمان و اساتید علمی، هنرمندان و نویسندگان، علما و روحانیون، ادارات دولتی و… ـ به ترویج «بهترین نهاد دین» امر می‌کنند، برگزارکنندگان این اجلاس را هم به مطالبه‌گری، استقامت و جدیت سوق می‌دهند و می‌فرمایند: «راز موفقیت در دسترسى به هدفهاى بزرگ و والا، همین پیگیرى و استمرار در طلب است.» (۱۶/۰۶/۱۳۷۲)

می‌توان نتیجه گرفت هدف امام خامنه‌ای در این دوره، بنیادگذاری گفتمان اقامه‌ نماز به‌عنوان محور جامعه دینی است.

محور دوم: اقامه‌ی نماز به‌عنوان سیاست فرهنگی و اجتماعی (پیام‌های سال‌های ۱۳۷۸ ـ ۱۳۷۳)

از اواسط دهه‌ی هفتاد، مسئله اقامه نماز در پیام‌های رهبر انقلاب وارد مرحله‌ی عمل و نهادسازی می‌شود، ایشان در پیام ۱۰/۰۶/۱۳۷۳ شاخص هایی برای نماز مقبول را خاطرنشان می‌کنند که از جمله آنها همگانى شدن و نیکو به‌جاى آوردن آن، آبادى مساجد و افزایش نمازهاى جماعت، مطرح شدن نماز در عرصه‌ى مطالعات و تحقیقات علمى و دیده شدن بزرگان جامعه در مراکز همگانى نماز است،

همچنین در پیام سال ۱۳۷۵ برای نخستین‌بار یک دستورالعمل دوازده‌گانه خطاب به تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مردمی صادر می‌شود (۳۱/۰۶/۱۳۷۵)، این توصیه‌ها به‌بیان دیگری در پیام ۰۷/۰۷/۱۳۷۶ و متعاقباً در برخی پیام‌های دیگر تکرار می‌شود. در ۱۸/۰۶/۱۳۷۷، مردم، مخاطب اصلی مطالبات رهبری معظم پیرو اقامه رکن اصلی دین هستند. ایشان نماز را عامل مهم انضباط و انتظام اجتماعى می‌شناسند (۱۸/۰۶/۱۳۷۸)، پس نماز نه‌فقط موضوع ایمان، بلکه شاخص فرهنگ عمومی و ابزار سیاست‌گذاری اخلاقی است.

در این دوره جهت پیام‌ها از مرحله‌ معرفتی وارد فاز فرهنگی می‌شود. نماز در این نگاه، نه‌فقط فریضه‌ عبادی که سازوکار اجتماعی ایمان و اخلاق است.

محور سوم: درمان درد خودبینی و فساد با داروی شفابخش نماز (پیام‌های سال‌های ۱۳۹۴ ـ ۱۳۸۰)

با آغاز دهه هشتاد رویکرد امام خامنه‌ای متفاوت است، ایشان انسان را عنصر بااستعدادی می‌دانند که مى‌تواند برترین موجود گیتى یا پست‌ترین پدیده‌ى هستى شود. «او مجهّز به همه‌ى ابزارها و زمینه‌هاى تعالى و تکامل معنوى و مادى، آفریده شده است.» (۱۵/۰۶/۱۳۸۰). معظم‌له معتقدند دین خدا «ذِکر» را براى پیشگیرى و درمان آفت بزرگ «فسادپذیری» به انسان آموخته است و نماز ناب‌ترین و کامل‌ترین نمونه ذکر است.

پیگیری نتیجه فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی در این حوزه توسط ایشان نیز کمی جدی‌تر انجام می‌شود: «اکنون این سؤال بسیار جدى و مهمّ براى این‌جانب مطرح است، که مسئولان اجرائى مخاطب این مطالبات تا چه‌حدّ به وظیفه‌ى خود عمل کرده‌اند.» (۱۶/۰۶/۱۳۸۱) چرا که «مهم‌ترین شاخص در تعیین موفقیت باغبان، کمّیت و کیفیت میوه ‌ای است که در عرصه تلاش و مجاهدت او به‌دست مى‌آید.» (۰۲/۱۰/۱۳۸۳)

در پیام سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ نیز به اهمیت مسجد به‌طور خاص پرداخته می‌شود «مساجد باید مَدرَسِ تفسیر و حدیث و منبرِ معارف اجتماعى و سیاسى و کانون موعظه و پرورش اخلاق باشد. زمزمه‌ى محبت متولیان و مدیران و امناى مساجد، باید دل‌هاى پاک جوانان را مجذوب و مشتاق کند.» (۲۰/۰۷/۱۳۸۹)

همچنین از اواخر دهه‌ هشتاد، گفتمان نماز در پیام‌ها رنگ تربیتی و نسلی می‌گیرد، در این سطح، خانواده، آموزش‌وپرورش و مسجد سه ضلع مثلث اقامه‌ی ایمان‌اند، نماز به وسیله‌ای برای انتقال ایمان از نسلی به نسل دیگر تبدیل می‌شود.

منظومه وارد مرحله‌ تربیت اجتماعی شده است؛ نماز دیگر نه یک رفتار فردی، بلکه «فرآیند اجتماعی‌سازی ایمان» است. تاکید مؤکد ایشان بر احساس مسئولیّت همگانى است. «توقّع و انتظار اینجانب آن است که همه، به‌ویژه مسئولان دستگاه‌ها و دارندگان امکانات مادّى و معنوى و مدیریّتى، عظمت این مسئله را به‌درستى دریابند و گام در راه عمل نهند.» (۰۶/۱۱/۱۳۹۴) چرا که در همین پیام، ایشان یکى از مؤثّرترین راه‌ها براى کاستن آسیب‌هاى اجتماعى را ترویج نماز می‌دانند.

محور چهارم: زیبایی، آرامش و کارکرد روانی نماز (پیام‌های سال‌های ۱۳۹۸ ـ ۱۳۹۵)

امام خامنه‌ای در کمال ظرافت، نماز را در اذهان از «واجب فقهی» به «تجربه‌ زیباشناختی ایمان» ارتقا می‌دهند؛ ایشان سلامت معنوى هر فرد و جامعه را وابسته به نماز می‌دانند. (۱۷/۰۹/۱۳۹۵) همچنین در ۳۰/۰۹/ ۱۳۹۶ دعوت به نماز را دعوت به زیباترین جلوه‌های زندگی می‌دانند و خاطرنشان می‌کنند: «نماز، فصلى از زندگى است که در آن انسان در برابر آفریننده و دارنده‌ همه نیکى‌ها و زیبایى‌ها، به عرض نیازى عاشقانه می‌پردازد و بر عیار زیبایى و نیکى روان و دل خویش مى‌افزاید.»

ایشان نماز را از بزرگترین نعمت‌های الهی می‌دانند که خداوند به‌صورت تکلیف هدیه فرموده است که با آن می‌توانیم جان خود را پالایش کنیم، خود را از گناهان دور کنیم، ارتباطات بشرى را در جامعه‌ خود، برخوردار از معنویّت کنیم و بدین وسیله، امن و سلامت روانى و رهایى از چالش‌هاى ستیزگرانه، و بهجت و نشاط را نصیب آن سازیم. (۲۰/۰۹/۱۳۹۸)

نماز اینجا درمان اضطراب، افسردگی و پریشانی فردی و اجتماعی معرفی می‌شود و گفتمان از تکلیف‌گرایی به عشق و زیبایی می‌رسد. در این مرحله، منظومه از سطح رفتاری و نهادی به سطح تجربه‌ انسانی صعود می‌کند و نماز به‌معنای «بازسازی آرامش در دنیای پراضطراب» است.

محور پنجم: نماز، روح تمدن ایمانی و آینده‌سازی جامعه (پیام‌های سال‌های ۱۴۰۴ ـ ۱۴۰۱)

و سرانجام در پیام‌های اخیر این فریضه عبادی، عامل پیوندهای اجتماعی معرفی می‌شود: «صفهاى نماز جماعت، صفوف به‌هم‌پیوسته‌ فعالیت‌هاى اجتماعى را پدید می‌آورد. کانون گرم و پرشور مساجد، کانون‌هاى همکارى در عرصه‌ اجتماعى را رونق مى‌بخشد.» (۰۶/۱۱/۱۴۰۱) و اینجاست که نماز به قله منظومه بسیار نزدیک است، حال نوبت آن است که ترویج نماز میان نوجوانان و جوانان، بیش از همیشه رونق پیدا کند تا آنان با صفای باطنی و طهارت روحی خود، خودشان، جامعه و حتی جهان را به قله منظومه نماز برسانند. «ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان، کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایسته‌ آن است.» (۱۶/۱۰/۱۴۰۲)،

ضمن آنکه بار دیگر از همه دست‌اندرکاران و نهادهای مردمی می‌خواهند خود را مخاطب اقیموا الصلوه بدانند (پیام ۱۴۰۲)، خاطرنشان می‌سازند: «پدران و مادران و سپس معلّمان و معاشران و آنگاه مقرّرات و عادات زندگیِ مرتبط با نماز، در انتشار و التزام به آن نقش دارند.» (۱۵/۰۷/۱۴۰۴)

در این دوره، نماز به‌عنوان «زبان تمدن مؤمنانه» معرفی می‌شود و در نهایت به سطح راهبرد تمدنی می‌رسد. اقامه‌ی نماز معادل اقامه‌ی جامعه‌ی ذاکر است جامعه‌ای که در آن «یاد خدا» اصل سامان فرهنگی و اخلاقی است.

جمع‌بندی نهایی، مرور سی‌و‌دو پیام نماز از ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۴ نشان می‌دهد که در اندیشه‌ رهبر انقلاب، نماز نه یک رفتار عبادی، بلکه یک منظومه‌ فکری چندلایه است که چنین سیر تکاملی دارد:

کارکرد اجتماعی مضمون کلیدی سطح منظومه
تعریف هویت ایمانی نماز ستون دین و معیار جامعه صالح الهی ـ معرفتی
سازمان‌دهی ایمان در ساختار جامعه اقامه نماز به‌عنوان سیاست فرهنگی فرهنگی ـ اجتماعی
استمرار فرهنگی دین انتقال ایمان از خانواده و مدرسه تربیتی ـ نسلی
درمان اضطراب و خستگی انسان مدرن نماز جلوه زیبایی و آرامش زیبایی‌شناختی ـ روانی
پیوند دین، اخلاق و آینده جامعه نماز روح جامعه و پایه تمدن ایمانی تمدنی ـ راهبردی

در یک جمله می‌توان گفت؛ نماز در منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، نظام تربیت انسان، سازمان ایمان جامعه، و روح تمدن اسلامی است.

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1871844 توسط ججین و در روز چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴ ساعت 20:35:42
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر
شماره : 1871849
23 / 7 / 1404 - 20:30

صفحه نخست روزنامه ها/ پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۴

مهمترین عناوین روزنامه های کشور را در این صفحه بخوانید.

 

 

پایگاه خبری “ججین” 

عناوین اخبار روزنامه آسیا در روز پنجشنبه ۲۴ مهرعناوین اخبار روزنامه افکار در روز پنجشنبه ۲۴ مهرعناوین اخبار روزنامه اقتصاد سرآمد در روز پنجشنبه ۲۴ مهرعناوین اخبار روزنامه اقتصاد مردم در روز پنجشنبه ۲۴ مهرعناوین اخبار روزنامه اقتصاد ملی در روز پنجشنبه ۲۴ مهرعناوین اخبار روزنامه تجارت در روز پنجشنبه ۲۴ مهرعناوین اخبار روزنامه جهان صنعت در روز پنجشنبه ۲۴ مهرعناوین اخبار روزنامه دنیای اقتصاد در روز پنجشنبه ۲۴ مهرعناوین اخبار روزنامه کیهان در روز پنجشنبه ۲۴ مهرعناوین اخبار روزنامه مردم سالاری در روز پنجشنبه ۲۴ مهرعناوین اخبار روزنامه مواجهه اقتصادی در روز پنجشنبه ۲۴ مهرعناوین اخبار روزنامه مهد تمدن در روز پنجشنبه ۲۴ مهرعناوین اخبار روزنامه یادگار امروز در روز پنجشنبه ۲۴ مهر

 

 


ثبت شده در سایت پایگاه خبری ججین طی شماره 1871849 توسط ججین و در روز چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴ ساعت 20:30:42
© Copyright 2025 https://jajin.ir . All Rights Reserved چاپ این خبر