زبان موسیقی مرزی ندارد

گروه «TAKSIM TRIO» در کنسرت شب گذشته خود در برج میلاد تهران بار دیگر این اصل مهم را ثابت کرد که موسیقی، زبانی بین المللی است وهیچ حد و مرزی نمی شناسد.

کد خبر : 92722
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 دی 1397 - 8:09

پایگاه خبر ججین

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، گروه «TAKSIM TRIO» از کشور ترکیه شب گذشته اولین کنسرت خود را در ایران را در برج میلاد تهران روی صحنه برد.
هنرمندان این گروه بین المللی را هوسنو شن‌لندیریجی (کلارینت)، آیتاچ دوغان (قانون) و اسماعیل تونچبیلک (باغلاما) تشکیل می‌دهند، این گروه به واسطه غنای تکنیک اعضای خود در چند سال اخیر به شهرتی جهانی دست یافته است.
علت محبوبیت این گروه ترکیه ای در ایران را بیش از هر چیز باید در گسترش فضای مجازی و به دنبال آن آشنایی بیش از پیش ایرانیان با موسیقی ترکیه در چند سال اخیر دانست اما شهرت جهانی این گروه بیش از هر عامل دیگری به جسارت اعضای آن در عبور از بایدها و نبایدهای رایج در شیوه های نوازندگی ارتباط دارد.
نوازندگان این گروه از تکنیک بالا و مثال زدنی برخوردارند و عدم التزام به بایدها و نبایدهای رایج در سبک ها و شیوه های اجرایی باعث شده تا موسیقی این گروه بیش از هر چیز در زیرمجموعه «WORLD MUSIC» جای بگیرد. در همین راستا اسماعیل تونچبیلک در ابتدای برنامه گفت: هرچند دوست داشتم با زبان فارسی با شما صحبت کنم اما خوشحالم که موسیقی، زبانی بین المللی است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، برای نوازندگان این گروه بیش از هر چیزی نواختن و موسیقی اهمیت دارد. آنها فارغ از هر نگاه و باید و نبایدی هرجا که شنونده ای باشد می‌نوازند و این اجراهای دائم و مستمر باعث شده تا بین نوازندگان این گروه ارتباط روحی عمیقی شکل بگیرد.
در موسیقی این گروه ضمن بهره گیری از تم های فولکلوریک موسیقی ترکی و عثمانی، اشارات و رد پاهایی از موسیقی فلامنکو و جز وجود دارد در حالیکه نه فلامنکو سبک اصلی این گروه است و نه جز. این گروه در آثار خود از فضای تماتیک پاپیولار موسیقی بومی ترکیه هم به خوبی استفاده می‌کند.
این هنرمندان با جسارت هرچه تمام تر به واسطه اعتماد بنفسی که ریشه در غنای تکنیکی بالای آنها دارد هر قاعده و قانونی را در نوازندگی و حتی ارکستراسیون بر هم می‌زنند و بدون توجه به تیغ تیز انتقاداتی که متوجه آنها می شود به تنها چیزی که توجه و اهمیت می دهند ثمره موسیقیایی است و به راستی موسیقی تاکسیم تریو شبیه چیزی دیگری نیست جز موسیقی خودشان.
قدرت نوازندگی و سونوریته ستودنی ساز«هوسنو شن لندریجی» نوازنده کلارینت که قبل از حضور در این «تریو» سابقه همکاری با هنرمندان بزرگی را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده یکی از نقاط قدرت این گروه است. او توانمندی مثال زدنی در نگه داشتن کوک ساز در اجرای گامهای بالا دارد و «ایتاچ دوغان» نوازنده قانون این گروه قادر به انجام هر کاری با ساز خود بوده و به کمک تکنیک بالای خود و بهره گیری از خلاقیتی ستودنی یک تنه بار موسیقایی چندین ساز را بر دوش می‌کشد و برای «اسماعیل تونچبیلک» نیز ساز باغلاما صرفا یک ساز است. او به هیچ یک از باورهای سنتی و قواعد خشک نوازندگی باغلاما خود را مقید نمی داند و به همین دلیل موسیقی تاکسیم تریو را باید میوه شیرین پیوند جسارت در اجرا و اصالت در موسیقی دانست.
مخاطبان این کنسرت، بارها از گروه تاکسیم تریو خواستند قطعه «آه استانبول» را اجرا کنند که اسماعیل تونچبیلک از آن‌ها خواست کمی صبر داشته باشند و سه بار با لبخند گفت: «صبر، صبر، صبر…».
در حقیقت تاکسیم تریو از هنرمندانی با خلاقیت ستودنی، تکنیک بالا و جسارت مثال زدنی تشکیل شده است؛ هنرمندانی که هدف و آرمان خود را در موسیقی به خوبی شناخته و به آن رنگ تحقق بخشیده اند.
کنسرت «تاکسیم تریو» به همت موسسه «رنگین کمان هنر جوان» و به تهیه کنندگی محمود شبیری و سپهر صاحبی در برج میلاد برگزار شد.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.