جوانان از ازدواج کردن می ترسند

یک کارشناس مسائل مذهبی گفت: جوانان با فکر کردن به ازدواج در دل‌های خود با خطرهایی مواجه شده و از آینده ازدواج کردن می ترسند.

کد خبر : 102874
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 مرداد 1398 - 6:20

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، حجت الاسلام سعید اسمعلی پور در خصوص اهمیت ازدواج کردن از منظر دین و اخلاق، اظهار کرد: امر ازدواج برای رفع نیازهای جنسی و عاطفی سفارش شده و قرآن کریم نیز زوج آفرینی را از شگفتی های عالم آفرینش دانسته که موافق فطرت انسان است.

وی با اشاره به علل توصیه قرآن به ازدواج، گفت: خداوند انسان را به سمت فطرت آن هدایت کرده تا انسان بر حسب گرایش فطری خود که میل به جنس مخالف است، به غریزه خود پاسخ دهد؛ همچنین توسعه و بقای نسل بشر نیز یکی از دلایل دیگر برای سفارش قرآن است.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به توصیه های روایات اخلاقی به امر ازدواج، بیان کرد: در صورتی که حتی توصیه قرآن و پیامبر(ص) به ازدواج نبود، این امر به علت وجود خیرات و برکات فراوان، خوشایند بوده و کاهش مفاسد، نزدیک شدن دل ها به یک‌دیگر و تقویت صله ارحام از جمله فواید آن است.

وی با بیان این‌که دیدگاه های دیگری نیز در این زمینه وجود دارند، گفت: برخی ها ضروری نبودن پاسخ به غرایز جنسی را ادعا کرده و معتقدند در صورتی که انسان به این نیاز خود پاسخ دهد، از رسیدن به کمال باز می ماند.

حجت الاسلام اسمعلی پور افزود: این موضوع بیان‌گر رهبانیت در دین مسیحیت بوده که پیامبر اسلام (ص) به شدت با آن مبارزه کرده اند و همچنین تقدس زندگی مجردی در نگاه اسلام مذموم و نکوهیده است.

وی با اشاره به دیدگاه دیگری در زمینه ازدواج، بیان کرد: برخی ها معتقدند که انسان باید میل جنسی خود را آزاد کند؛ این دیدگاه نیز نفی می شود چرا که انسان علاوه بر این بعد دارای ابعاد دیگری همچون بعد روحی بوده و در صورتی که بخواهد فقط به میل جنسی خود پاسخ دهد، از بعد روحی باز می ماند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به علل کاهش گرایش جوانان به ازدواج، اظهار کرد: بخشی از عدم گرایش جوانان به ازدواج مربوط به ضعف اعتقادی بوده و  تبلیغات متعدد تغییراتی را در سبک زندگی فرد ایجاد کرده و اعتقادات وی را تضعیف می کنند.

وی افزود: خداوند جوانان را در امر ازدواج یاری کرده و در صورتی که به او حسن ظن و به اعتقادات و آموزه های خود ایمان داشته باشیم، به خداوند اعتماد کرده و برای ازدواج قدم بر می داریم.

حجت الاسلام اسمعلی پور با اشاره به سخن امام صادق (ع) در این خصوص، گفت: ایشان می فرمایند که هرکس ازدواج را ترک کند به خداوند سوء ظن کرده است چرا که خداوند در قرآن کریم می فرماید حتی در صورت فقیر بودن آنان، من از فضل خود غنی خواهم کرد.

وی با بیان این‌که خانواده ها نیز در این امر مقصرند، اظهار کرد: برخی از پدران و مادران به علت سختی هایی که خود در دوران ازدواج خود کشیده اند، به رفاه گرایش داشته و داشتن برخی امکانات ویژه را ضروریت ازدواج می دانند؛ این موضوع آفتی د رجامعه بوده که جوانان از آن آسیب می بینند.

این کارشناس مذهبی افزود: نگاه درست به این مساله این است که زوجین باید زندگی را به کمک یک‌دیگر درست کرده و بدانند زندگی بدون مواجهه با سختی ها و تلاش برای حل آنان معنایی ندارد.

وی رفاه زدگی را یکی از علت های دیگر عدم ازدواج جوانان دانسته و گفت: در صورتی که در سبک زندگی خود ساده زیستی را مراعات کنیم زندگی راحت و آسان می شود؛ رفاه زدگی و تجملاتی بودن در جامعه به علت تبلیغ رسانه ها و بعضی الگو های غربی نگاه های ویژه ای را در جوانان ایجاد کرده و باعث تاخیر ازدواج آنان می شود.

حجت الاسلام اسمعلی پور با اشاره به راهکارهای تسهیل ازدواج، بیان کرد: بخشی از راهکارها علاوه بر خود فرد و خانواده اش، به حمایت های خارج از نهاد خانواده و دولتمردان وابسته است؛ منظور از حمایت های دولتمردان تنها ارائه وام نبوده بلکه باید به ضروریات زندگی جوانان توجه کرد.

وی با اشاره به لزوم تامین اشتغال جوانان توسط دولت، اظهار کرد: منظور از اشتغال تنها اشتغال به مشاغل دولتی نبوده بلکه دولت می تواند فضاهای اشتغال و کارآموزی را در جامعه ایجاد کند؛ همچنین مسکن نیز جزو ضروریات زندگی بوده و تامین آن در توان دولت است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به تاثیرات حمایت های خانواده در تسهیل امر ازدواج، گفت: خانواده باید فرزندی را تربیت کند که دارای اعتماد به نفس و غیرت بوده تا در صورت از دست دادن کار به خود مطمئن بوده و بداند حتما در کار دیگر موفق خواهد شد؛ همچنین تربیت دختری که بتواند با مشکلات زندگی سازگاری کند نیز از حمایت های معنوی خانواده به شمار می رود.

وی با اشاره به ترس جوانان از دغدغه های بعد از ازدواج بعضی از جوانان، بیان کرد: برخی از جوانان از مشکلات بعد از ازدواج و عدم سازگاری با شریک زندگی خود می ترسند، در حالی که خداوند در قرآن کریم می فرماید که انسان عشق و محبت را باید بعد از ازدواج ایجاد کند.

حجت الاسلام اسمعلی پور با اشاره به دخالت خانواده ها در زندگی های زناشویی، گفت: در بعضی موارد خانواده ها مسائل بین زوجین را تشدید کرده و یکی از دلایل طلاق در جامعه نیز وجود و دخالت شخص سوم در زندگی های زناشویی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از امر تسهیل ازدواج نیز مربوط به خود شخص بوده و جوانان باید تلاش کنند تا انس والفت را در دلهای خود پس از ازدواج ایجاد کنند.

 

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.