تمام گروه های سنی در ایران کمبود ویتامین D دارند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به مطالعات صورت گرفته در دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران و آزمایشگاه ملی سلامت در زمینه ریزمغذی ها، گفت: تمام گروه های سنی در کشور با کمبود ویتامین D مواجه هستند.

کد خبر : 91747
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 دی 1397 - 12:22

 

به گزارش پایگاه خبری “ججیناز سازمان غذا و دارو، زهرا عبدالهی روز سه شنبه با اعلام این خبر فوق افزود: کمبود ویتامین D در ۶۷ درصد نوجوانان، ۸۶ درصد زنان باردار، ۶۲ درصد کودکان ۶ ساله و ۷۰ درصد بزرگسالان شایع است.
وی با اشاره به پیامدهای غیرقابل جبران کمبود ویتامین D و تحمیل هزینه های هنگفت به نظام سلامت، اضافه کرد: کمبود این ویتامین خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، انواع سرطان ها، ام اس، آسم، آلرژی و پوکی استخوان را افزایش می دهد.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: راهکار موثر و عملی که می تواند شیوع کمبود ویتامین D را در کشور کاهش دهد، غنی سازی مواد غذایی با این ویتامین است که با توجه به اجرای برنامه ملی غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک در کشور، برنامه افزودن ویتامین D به آرد نیز به عنوان یک راهکار، می تواند اثربخش باشد.
عبدالهی اظهار داشت: غنی سازی آرد با ویتامین D در اولویت برنامه های معاونت بهداشت و سازمان غذا و دارو است، پایلوت این برنامه به مدت یک سال با کمک های تکنیکی مشاوران بین المللی از سازمان بهداشت جهانی و یونیسف در بیرجند اجرا می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در طول اجرای پایلوت این برنامه، قابلیت اجرایی و پروتکل کنترل کیفیت تدوین می شود و پس از آن ویتامین D نیز در برنامه ملی غنی سازی آرد قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه غنی سازی آرد با ویتامین D در نان های چهارگانه تافتان، سنگک، لواش و بربری که در برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک هستند، انجام می شود، گفت: این طرح در سه کارخانه آرد بیرجند دنبال می شود که براساس گزارش های سازمان غذا و دارو فعالیت های خوبی در حال انجام است.
عبدالهی درمورد منابع تامین ویتامین D، توضیح داد: اقدامات لازم برای واردات این ویتامین توسط سازمان غذا و دارو از سازمان های بین المللی یونیسف و بهداشت جهانی صورت گرفته است تا واردات سریع تر انجام شود و تولید کنندگان داخلی بتوانند پرمیکس آهن، اسید فولیک و ویتامین D را تولید کنند تا برنامه در اسرع وقت آغاز شود.

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.