اقتصاد ایران نفرین شده نفت است؟

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: برخی معتقدند ما نفرین شده نفت هستیم، من این اعتقاد را ندارم. داشتن نفت هم لزوماً همراه با نفرین شدن نیست، این نفرین شدن به این خاطر است که متوجه نشدیم دانش را در همان مجموعه منابع طبیعی به کار ببریم.

کد خبر : 93217
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 دی 1397 - 7:21

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، وحید احمدی مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در برنامه پیشران شبکه چهار در خصوص اقتصاد دانش بنیان گفت: دنیای پیشرفته، مبنای اقتصاد را از منابع طبیعی به طرف دانش بشری و یا مغز بنیان، فکر بنیان، دانش بنیان پیش برده است.

وی گفت: برخی معتقدند ما نفرین شده نفت هستیم، من این اعتقاد را ندارم. داشتن نفت هم لزوماً همراه با نفرین شدن نیست، این نفرین شدن به این خاطر است که متوجه نشدیم دانش را در همان مجموعه منابع طبیعی به کار ببریم، مثلا نروژ باوجود داشتن نفت، به خوبی سرمایه گذاری و بهره برداری می کنند.

وی در ادامه گفت:با توجه به نرخ رشد ثبت پتنت داخلی در منطقه، ما بالاترین رشد را داریم و درمورد ثبت پتنت بین المللی به دلیل تشریفات و هزینه دار بودن و حضور ما در عرصه بین المللی هنوز تعریف نشده است به این معنا که بتوانیم از همه مزایای ثبت اختراع استفاده کنیم یا ما هم رعایت کنیم، بنابراین خیلی معیار جدی نیست.در کشور ما متاسفانه هنوز قانون حفظ مالکیت فکری به صورت جدی، ساری و جاری نیست. معیار توسعه یافتگی، نقل و انتقال پتنت هست که باید به آن توجه کرد.

احمدی در خصوص اقدامات دولت و سرمایه گذاران خصوصی در حوزه دانش بنیان، به صندوق نوآوری و شکوفایی دولت برای ارائه تسهیلات مالی و قوانین معافیت های مالیاتی برای شرکتهای دانش بنیان و فراهم کردن امکانات فیزیکی از طرف دولت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با تشکیل جلسات و نشستهای صورت گرفته به مهمترین بخش و چالش این شرکتها که بحث تقاضا ست، پرداخته ایم. بازار کشور ما هنوز ظرفیت لازم برای داشتن تقاضا را ندارد که به این شرکتها واگذار کنند.

وی افزود: وقتی ارزش پول کشور کم می شود، ما باید به سمت صادرات برویم و ارز را به داخل کشور وارد کنیم و این بهترین موقعیت است که بازارهای منطقه ای و بین المللی را به دست آوریم و این وظیفه های دستگاه های دولتی و مجموعه های حمایتی است.

پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در خصوص الزامات تحقق اقتصاد دانش بنیان در کشور گفت:ما باید از دولتی فکر کردن به اقتصاد خارج شویم و امور را به بخش خصوصی واگذار کنیم و شرکتهای بزرگ ما اعم از دولتی یا خصوصی با سرمایه گذاری روی شرکتهای نوپا و رشد یافته بتوانند امور خود را طوری به شرکتها واگذار کنند که در وهله اول از بزرگ شدن دولت جلوگیری کنیم و در وهله دوم با ایجاد رقابت بین آنها با کمترین هزینه بیشترین کارایی و برآیند را داشته باشیم.

صالحی درادامه به بازارهای بین المللی اشاره کرد و گفت: ما باید برای ورود به بازارهای بین المللی به مسائل حقوقی، مسائل مالکیت فکری و مسائل معاملات بین المللی را بیشتر توجه کنیم، یعنی ما نیاز به افراد متخصص بیشتری داریم که بتوانند در چانه زنی ها و معاملات بین المللی از نظر اجرایی و علمی و حقوقی بتوانند عمل کنند.

وی در ادامه به فعالان حوزه دانش بنیان توصیه ای داشت و گفت:دیر یا زود باید به سمت بازارهای بین المللی حرکت کنند.

وی در ادامه افزود: ما باید بازار آفریقا را مدنظر قرار بدهیم، یعنی به جز بازارهای موجود، من فکر می کنم بازار آفریقا بازاری بسیار خوب و بکر برای ایران است و شرکتهای ما به سمت تعاملات تجاری با کشور آفریقا حرکت می کنند.

صالحی با بیان اینکه شاید یکی از اصلی ترین منابعی که از شرکتهای دانش بنیان حمایت می کند، صندوق نوآوری و شکوفایی است، تصریح کرد:تنها وام دادن راه رشد شرکتهای دانش بنیان نیست. مسیری که در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد، سرمایه گذاری بخش سرمایه کشور بر روی این شرکتهایی که محصولات و ایده های خوبی دارند و این سرمایه گذاری می تواند خیلی اهمیت داشته باشد.

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.