اسبی که خوش شانسی می‌آورد…

داستان به ۱۰۰ سال قبل باز می‌گردد که یک مادیون آخال از ترکمنستان به منطقه راز و جرگلان آورده می‌شود و پس از کشش این مادیون با “سیلمی یموت” به عنوان یک اسب نر، در سال ۸۲ کره نرینه کهر طلایی به دنیا آمد که نامش را دلشاد گذاشتند.

کد خبر : 94530
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 بهمن 1397 - 6:29

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، از آنجاییکه این کُره اسب در نوع خود منحصر به فرد بود و دل خانواده را با آمدنش شاد کرد نام آن را دلشاد گذاشتند. قیمت کنونی این حیوان حدود ۵۵۰ میلیون تومان است و هر کره اسب متولد شده از او بین ۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارزش دارد.

یزدانی، مالک این اسب که دلبستگی عجیبی به این حیوان دارد با علاقه و ذوق و شوقی خاص سرگذشت دلشاد را تعریف می‌کند و به خبرنگار ایسنا می‌گوید زمانیکه این کره اسب به دنیا آمد تشخیص داده شد که آینده خوبی دارد.

اسب‌های جرگلان از ۱۵ تا ۱۶ ماهگی شروع به تمرین کردن می‌کنند و از ۱۸ ماهگی در مسابقات کورس در مسافت‌های کوتاه شرکت می‌کنند این درحالیست که دلشاد از سن دو سالگی و در سال ۸۴ می‌توانست به صورت قانونی در مسابقات کورس شرکت کند و در همین سن، رکورد سرعت را با یک دقیقه و سه ثانیه در مسافت ۱۰۰۰ متر را توانست به نام خود ثبت کند و ۶۴ امتیاز کورس را از آن خود کرد.

دلشاد در سن دو سالگی با اسب‌های سه ساله و در سن سه ساله با اسب‌های پرامتیاز مسابقه داد و توانست امتیاز مسابقات کورس را از آن خود کند و به همین دلیل لقب دلشاد افسانه‌ای را به خود گرفت.

 

 

پایگاه خبر ججین

 

 

یزدانی بر قابلیت دلشاد در مدیریت کورس‌ها تاکید می‌کند و می‌گوید: دلشاد افسانه‌ای تنها اسبی است که به خاطر داشتن دست و پای قوی تا سن ۱۵، ۱۴ سالگی در مسابقات کورس شرکت کرد و از سوی دیگر قابلیت بالایی در مدیریت کورس را دارد به طوریکه سوارکار فقط سوار بر این اسب استو

این اسب خود سرعت را کنترل می‌کند به شکلی که وقتی از “دپار” خارج می‌شود باید از حریفان خود جلو بزند و اگر عقب باشد گوش‌هایش به پشت خوابیده و زمانیکه حس می‌کند پوزه اش از اسب حریف جلوتر رفته، گوش‌هایش را جلو می‌دهد و خیالش راحت می‌شود که برنده مسابقه است. زمانیکه با اسب‌های ضعیف مسابقه می‌دهد با یک فاصله با آنها حرکت می‌کرد چراکه دوست نداشت به خود فشار بیاورد.

هم اکنون دلشاد افسانه‌ای ۱۵ سال سن دارد و هنوز توانایی خوبی برای شرکت در مسابقات را دارد اما از آنجاییکهسنش بالا رفته ترجیح داده می‌شود که از این حیوان “کشش” انجام شود تا کره‌های زیادتری از این اسب تولید شود و بنابراین همین شده که تاکنون دلشاد یک صد کره اسب به دنیا آورده است.

صاحب دلشاد معتقد است، دلشاد برای خانواده یزدانی ها شانس می‌آورد و در ادامه گفته، ” در اصل دلشاد اسب یکی از عموهایم بود که در سال ۸۶ به یکی از اسب داران در کرج فروخت اما از زمانیکه فروخته شد بد بیاری هایما نیز شروع شد به طوریکه خواهر دلشاد که در آن زمان قیمت ۲۵ میلیون تومان را داشت در همان شب تلف شد و اتفاقات بد دیگر…”

دلشاد در تاریخ ۲۵ مرداد ماه سال ۸۹ فروخته شد و دوباره در تاریخ ۲۵ مرداد ماه سال ۹۱ خریداری شد و دوباره بهجرگلان بازگشت. به عقیده یزدانی، دلشاد اسب خوش شانسی خانواده است و دیگر نمی‌توانند آن را بفروشند.

علت اینکه مالک دلشاد در کرج آن را دوباره به خانواده ما فروخت آن بود که بر طبق گفته خودش، این اسب همیشه در آنجا افسرده بود و وی نتوانست از این حیوان به خوبی کار بکشد.

او گفته، بدترین خاطره اش فروختن دلشاد بود.

یزدانی می‌گوید: “به یاد دارم با دلشاد از مسابقات گنبد باز می‌گشتیم و وقتی به جرگلان رسیدم شروع به شیههکشیدن با صدای بلند کرد و می‌خواست خود را به مردم نشان دهد و زمانیکه به گز (روستای محل زندگی) رسیدیم آنقدر خوشحال بود که دو نفری نتوانستیم آن را کنترل کنیم و فوراً خود را به در حیاط رساند و با شیهه کشیدن می‌خواست خوشحالی خود را نشان دهد.

یزدانی در پاسخ به این سوال که اگر روزی این اسب را از دست برود چه واکنشی خواهد داشت، اشک در چشم‌هایش جمع شد و گفت: ” بی نهایت دلشاد را دوست دارم، نمی‌توانم هیچ گاه به این موضوع فکر کنم و حتی نمی‌توانم پیش بینی کنم که در آن زمان چه می‌توانم انجام دهم. ”

انتهای پیام

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.