اردبیل در یک نگاه

سفر یکی از لذت‌هایی است که همواره با شور و هیجان همراه بوده و موجب شور و نشاط در زندگی می شود تصمیم به سفر و آشنایی با مکان‌ها و مردم فرهنگ‌ها و آداب و رسوم هر منطقه می تواند جانی دوباره به ما بخشد.

کد خبر : 96453
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 اسفند 1397 - 8:09

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، سفر به استان اردبیل و دیدن زیبایی‌های آن و تجربه بهارش مثل فصل‌های دیگرش آن لذت بخش است. فصل بهار فرصت مناسبی برای طبیعت گردی است. شاید در سفر به اردبیل وقت کافی برای رفتن به جاده‌ها یا شهرهای نزدیک آن نداشته باشید اما به راحتی می‌توانید برخی از جاهای دیدنی این شهر را برای گردش چند ساعته انتخاب کنید. شما به راحتی می توانید داخل شهر اردبیل به این جاهای دیدنی سر بزنید.

دریاچه شورابیل

پایگاه خبر ججین

دریاچه شورابیل که در غرب اردبیل قرار دارد، زمانی نه‌چندان دور به‌ خاطر شوری آب و خاصیت درمانی گِل‌اش شهره بود، حالا با اضافه شدن آب به آن و گسترده شدن مساحتش به محلی کاملاً تفریحی تبدیل شده و می‌توان در آن قایق‌سواری کرد و در رستوران‌های اطراف و حتی روی دریاچه غذا خورد و از بزرگ‌ترین شهربازی شهر لذت برد.

دریاچه شورابیل دریاچه ای زیبا با مساحتی ۱۲۰ هکتار در ۲ کیلومتری جنوب شرقی استان اردبیل در کنار یکی از پرترددترین خیابان های شهر و منطقه کاملا مسکونی به دور از هرگونه آلودگی هوایی واقع شده است.

پایگاه خبر ججین

بقعه شیخ‌صفی

۳۰۰ متر که از چهارراه امام در مرکز شهر به سمت «عالی‌قاپو» بروید، گنبد معروف الله‌الله در سمت راست‌تان نخستین نشانه آشنایی است که به چشم‌تان خواهد خورد. این مجموعه در سال ۸۹ به فهرست میراث فرهنگی یونسکو پیوست. در مجموعه بقعه «شیخ» دیدنی‌های بسیاری پیدا می‌کنید اما آنچه که نباید از آن غفلت کنید مقبره شیخ، تالار چینی‌خانه، قندیل‌خانه و مقبره شاه اسماعیل اول و شهدای جنگ چالدران است.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی مجموعه ای از آرامگاه ها و بنای های تاریخی بزرگان، مشاهیر و سلاطین دوره شیخ صفی الدین بوده است که این بنای تاریخی که همچون نگینی در مرکز شهر اردبیل می درخشد.

این بقعه تاریخی با قدمتی ۷۰۰ ساله یکی از آثار باستانی مهم کشور است که در پنجم تیرماه سال ۸۹ به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

اردبیل همچنین به دلیل داشتن تاریخ کهن، همواره آثار تاریخی بی شماری را در خود جای داده ‌است به همین دلیل آثار موجود در موزه ‌های اصفهان، تبریز میراثی از تاریخ اردبیل به شمار می‌روند که از مهمترین موزه های این استان می توان به موزه تاریخ طبیعی اردبیل، موزه مردم شناسی اردبیل (واقع در میدان عالی قاپو)، موزه صنایع دستی اردبیل و موزه مفاخر دینی اردبیل اشاره کرد.

موزه تخصصی باستان شناسی، موزه سنگ و کتابخانه تخصصی بقعه شیخ صفی، موزه چینی ‌ها یا چینی و شماری از پل ‌های تاریخی اردبیل از جمله مکان های تاریخی و توریستی استان به شمار می رود که بسیاری از این مناطق یکی از مقاصد اصلی گردشگران و مسافران در ایام تعطیلات تابستان و عید نوروز است.

پایگاه خبر ججین

جنگل فندقلو 

این جنگل به علت نزدیکی به شهرستان نمین و سهولت دسترسی از جاده بین شهری اردبیل-آستارا به عنوان یک تفرجگاه شناخته شده است که یکی از اراضی تفریحی جنگلی بوده و به فاصله ۱۰ کیلومتر از شهر نمین و ۲۵ کیلومتر از شهر اردبیل واقع شده و علت نامگذاری این تفرجگاه توریست پذیر وجود انبوه درختان فندق در اراضی جنگلی بوده است.

این منطقه به خاطر داشتن جاذبه های منحصر به فرد جنگلی و اکوتوریسمی و همجوار بودن با گردنه زیبای حیران با جذابیت‌های طبیعی متنوع، قابلیتی بسیار ممتاز برای توسعه صنعت گردشگری و توریستی به حساب می آید.

این جنگل به رغم داشتن گونه های گیاهی و جانوری متنوع به ترتیب از قبیل به، تمشک، سیب وحشی، فندق، ترشک و روباه، گرگ، آهو و خرگوش از یک آبدرمانی به نام “مشه سویی” در داخل جنگل نیز برخوردار است که این استخر معدنی خواص درمانی بالایی داشته و در تعطیلات میزبان هزاران گردشگران و مسافران داخلی و خارجی است.

آبشارهای اردبیل

استان اردبیل آبشارهایی به صلابت و استواری سبلان دارد و این آبشارها می تواند یکی از نقاط گردشگرپذیر منطقه نیز محسوب شود. از جمله آبشارهای مهم منطقه آبشارهای کوله ‌لر درسی، آقبلاغ، گور گور، خیاوچای، قوبول دره ‌سی، قزلو و آبشار روستای سالالا و قاری قشلاقی می توان اشاره کرد که این آبشارها از موقعیت طبیعی بسیار مناسبی برخوردار هستند.

پایگاه خبر ججین

بالیقلی چای

بالیقلی چای بعد از قره سو، که از شرق اردبیل از رشته کوه های تالش سرچشمه می گیرد مهمترین رودخانه منطقه است که از اجتماع چشمه سارها و باران دامنه جنوبی کوه های ساوالان و دامنه های شمال غربی بزقوش تشکیل می شود و پس از عبور از مرکز شهر اردبیل در شمال دشت وارد رودخانه قره سو می شود و میزبان گردشگران و توریست هایی در طول فصول گرم و گردشگری است.

وجه تسمیه بالیقلی چای بیانگر زیست انواع ماهیان در این رودخانه است که عبارتند از قزل آلای خال قرمز، سس ماهی، ماهی سیاه، شاه کولی، همچنین این رودخانه زیستگاه دائمی پستاندار آبزی (سمور آبی) و زیستگاه عبوری و فصلی انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است که همین امر زیبایی های این رودخانه را بیش از پیش نمودار ساخته و دوچندان می کند.

پایگاه خبر ججین

پل معلق مشگین‌شهر

پل معلق مشگین‌شهر که با طول ۳۶۵متر بلندترین پل پیاده‌روی در خاورمیانه است، این پل در پارک جنگلی خیاو است و پارک در کنار رودخانه خیاوچای قراردارد و تابلوهای راهنما شما را به سمت پل معلق هدایت خواهند کرد. وقتی روی پل بروید، رود خیاوچای را زیر پای‌تان و قله سبلان را در دور دست خواهید دید. وقتی روی این پل طولانی قدم می‌گذارید، ۸۰متر بالاتر از سطح رودخانه هستید.

محل عبور عابران دو متر عرض دارد و هنگام راه رفتن روی آن، خیال‌تان از بابت ایمنی‌اش راحت باشد. این پارک جنگلی ۳۰۰هکتاری، پیست اسکیت، شهربازی و آبشار مصنوعی و البته هزاران درخت میوه هم دارد. مشگین‌شهر یکی از خنک‌ترین شهرهای ایران است و احتمالا در نوروز هم سرد باشد.

منطقه نمونه گردشگری خیاو تا گیردولی که منطقه نمونه گردشگری نور سبلان نامگذاری شده است بزرگ ‌ترین پروژه گردشگری استان اردبیل بوده و این مجموعه گردشگری شامل تالارهای پذیرایی، سوئیت‌ های اقامتی، سایت بالن ‌سواری و پاراگلایدر و ورزش‌ های هوایی، رستوران‌ گردان و بازارچه ‌های صنایع ‌دستی، شهربازی و دیگر امکانات مختلف تفریحی است.

صنایع دستی و غذاهای محلی اردبیل؛ سوغاتی ها

استان اردبیل با داشتن تاریخچه دور و دراز صنایع دستی و غذاهای محلی و سنتی شهرت فراوانی در میان گردشگران و مسافران شهرهای مختلف و حتی کشورهای جهانی پیدا کرده است

از غذاهای سنتی اردبیل می ‌توان به آش اوماج، آش دوغ، آش شیر، آش یارما، بزباش، پیچاق قیمه، تاس‌ کباب، ترحلوا، ترشی ‌قرمه، چیغیرتما، حلوای زرد، حلوای زنجبیل، خشیل، خورشت قاتق، ساج ‌ایچی، سوغان ‌سو، قورمه‌ سبزی، قویماق، قیساوا، قیقاناق، کوفته، لونگی و هرا اشاره کرد.

از مهمترین سوغات استان اردبیل نیز می‌ توان به آبنبات، تخمه آفتابگردان، حلوای سیاه، سرشیر، شیرینی‌ های محلی،شکلات روسته، عسل طبیعی سبلان، عصاره گل‌ های سبلان و کره اشاره کرد.

صنایع دستی اردبیل نیز که تولید آن بیشتر در بین روستاییان و عشایر استان انجام می شود؛ قالی بافی، گلیم بافی و جاجیم بافی به عنوان کهن ترین صنایع دستی شهرستان اردبیل و از عمده ترین این صنایع دست دوز در منطقه است که دارای شهرت فراوان و اهمیت ویژه ای هستند.

گزارش از: سمیه درازی

 

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.