اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله با ریزگردهای خوزستان

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله با ریزگردهای خوزستان گفت: اقدامات انجام گرفته در این دولت برای صیانت از منابع آب و خاک کشور در تاریخ ایران بی سابقه بوده و این اقدامات می‌تواند توسعه کشور را تسریع بخشد.

کد خبر : 89411
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 آبان 1397 - 11:30

 

به گزارش پایگاه خبری ججین، صبح امروز سه شنبه ۲۲ آبان ماه، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در آیین افتتاح فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خورستان و ایلام در سطح ۲۹۵ هزار هکتار اظهار خرسندی کرد و گفت: از مجموعه مدیران، فعالان و همه دست اندرکاران استانی و کشوری تشکر می‌کنم.

وی افزود: گاهی اوقات عظمت کارهایی که صورت می‌گرد در فضایی غبار آلود نادیده گرفته شده و اقدامات جمهوری اسلامی خوب منعکس نمی‌شود.

جهانگیری ضمن اشاره به عملکرد دولت آمریکا تصریح کرد: عده ای در خارج از کشور تلاش می‌کنند نظام جمهوری اسلامی را ناکارآمد نشان دهند که نمی‌تواند مشکلات مردم را مرتفع کند. آنها تلاش بسیاری برای ناکارآمدی نظام و تبلیغات گسترده ای انجام و فکر می‌کردند که ایران نمی‌تواند چهلمین سال پیروزی انقلاب را جشن بگیرد؛ تلاش های بسیاری برای ایجاد موج اعتراضات گسترده در میان مردم داشتند که خوشبختانه همه بی نتیجه ماند.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: آمریکایی‌ها در این مرحله جدید تحریم خطای فاحشی کردند و مقابل مردم ایران قرار گرفتند. منبع و منشا اطلاعاتی آنها از ایران که متکی بر اطلاعاتی است که از منافقین، سازمان های جاسوسی خود و اسرائیل دریافت می کنند، کاملا اشتباه است.

جهانگیری با اشاره به نقش کلیدی خوزستان در تاریخ انقلاب و به ویژه دوران جنگ تحمیلی، اظهار داشت: مردم ایران هرگز ایستادگی، مقاومت، تلاش و وطن دوستی مردم خوزستان را فراموش نمی‌کنند و این نقش تعیین کننده همیشه در یاد ملت ایران ماندگار خواهد ماند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اجرایی شدن فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در بازه زمانی کوتاه، بیان کرد: باید به شهرستان هایی که در فاز اول مورد کم توجهی قرار گرفتند در فاز دوم توجه لازم را داشته باشیم تا آنها نیز از نعمت های حاصله بیشتر بهره مند شوند.

معاون اول رئیس جمهور ضمن اشاره به اینکه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری طرح بسیار بزرگی است، عنوان کرد: یک عده در خارج از کشور اصرار دارند و با تلاش بسیار در زمینه ناکارآمد جلوه دادن نظام و ضعف آن در راستای حل مشکلات و تحقق پیشرفت کشور تلاش می کنند؛ متأسفانه برخی مواقع نیز صداهایی در کشور با آنها هم کلام می شود و این اصلا صحیح نیست.

جهانگیری با اشاره به اجرایی‌شدن پروژه‌های عظیم در کشور بعد از انقلاب تصریح کرد: ایران با وجود محدودیت ها، جنگ و گرفتاری‌های بسیار، اقدامات عمرانی بسیار خوبی انجام داده و شاهد بهبود وضعیت عمران و آبادی کشور بودیم.

وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم تمرکز بر مسائل مرتبط با آب و کشاورزی قرار داده شد، افزود: اولین سفر رئیس جمهور در سال ۹۲ به خوزستان بود و یک مجوز یک و نیم میلیارد دلاری از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اختصاص داده شد؛ اعتبارات این صندوق برای امور توسعه ای است و در بدترین شرایط اعتباری و مالی کشور اعتبار لازم برای این طرح اختصاص یافت.

معاون اول رئیس‌جمهور ضمن اشاره به اینکه حدود ۳۲ درصد درآمد نفت کشور به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود، اظهارکرد: زمانی ایران دو و نیم میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد، ولی طی سال‌های اخیر شاهد کاهش صادرات بودیم که به تبع میزان دریافتی صندوق توسعه ملی نیز کمتر می‌شود؛ با تمام این اوصاف اولویت اجرایی شدن طرح ۵۵۰ هزار هکتاری برای خوزستان و ایلام را فراموش نکردیم.

جهانگیری بیان کرد: از دیگر مشکلات مردم خوزستان ریزگردها است که هر انسانی با دیدن این معضل متأثر می‌شود، کانون‌های داخلی ریزگرد را باید شناسایی و اولویت‌بندی کرد و هر کس اقدامات مقابله با ریزگردها را ببیند، احساس آرامش پیدا خواهد کرد.

وی درباره اقدامات انجام شده در مقابله با ریزگردها در خوزستان، گفت: ۲۰ هزار هکتار بوته‌کاری و نهال‌کاری شده و ۷ هزار هکتار از اراضی خوزستان مرطوب‌سازی شده است. امسال ۱۰۰ میلیون دلار فقط برای ریزگردهای خوزستان اختصاص یافته است.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: پست‌های برق مدرنی طراحی و احداث شده تا در مواقع برخاستن ریزگردها دچار مشکل نشوند و این اقدام به‌خاطر رفاه حال مردم خوزستان است.

وزیر نیرو نیز در این مراسم گزارشی از اقدامات صورت گرفته جهت ایجاد شبکه های انتقال آبیاری برای طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام ارائه کرد.

وزیر جهاد کشاورزی هم در این مراسم با اشاره به این که در اجرای طرح احیای اراضی خوزستان و ایلام عملیات و اقدامات چندگانه ای انجام شده، عنوان کرد: در راستای اجرای این برنامه ها بومی سازی‌های ارزشمندی در کشور انجام شده و ظرفیت و توان مهندسی کشور ارتقاء یافته است.

نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این مراسم با تأکید بر این که کار دولت تدبیر و امید در خصوص احیای اراضی خوزستان و ایلام شبیه معجزه بوده است، بیان کرد: از سال ۷۵ تا سال ۹۲ تنها ۱۷ درصد از این طرح اجرایی شد، اگر با همین سرعت ادامه پیدا می کرد برای تکمیل آن باید ۸۳ سال صبر می‌کردیم اما با تلاش های دولت تدبیر و امید و حمایت های مقام معظم رهبری امروز شاهد پیشرفت و اجرای خوب طرح احیای اراضی هستیم.

 

 

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.